• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk
  • Kunsthistorie
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk
  • Kunsthistorie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taccuino di disegni: En kontekstuell analyse av Giovannino de' Grassis tegnebok

Vestengen, Ine Elisabeth Lindholt
Master thesis
View/Open
IneElisabethLVestengenMA.pdf (3.986Mb)
Year
2019
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-73621

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Kunsthistorie [455]
Abstract
Tegneboken Taccuino di disegni, laget mellom 1389 og 1398 av Giovannino de’ Grassis verksted, inneholder over 80 dyrefremstillinger. Tegneboken har en høyst interessant dualisme av før-moderne og tidlig moderne tradisjoner, der naturstudier eksisterer side om side med fabeldyr. Min tese er at under den gradvise overgangen mellom middelalder og renessanse eksisterte det en særegen overgangsperiode hvor man forhandlet mellom etablerte og nye erfaringer og ideer. I dette arbeidet settes tegneboken inn i historisk og idehistorisk kontekst som belyser dette overgangsparadigmet, der det gjennomgående temaet er sameksistensen av virkelighet og overtro. Perioden 1300-1500 er en kompleks kulturhistorisk tid, og sett i lys av denne tiden danner det seg interessante, nye vinklinger på dyreportrettene i Taccuino som har blitt fullstendig oversett av tidligere forskning.
 
Taccuino di disegni, a drawing book made between 1389 and 1398 by Giovannino de’ Grassi’s workshop, consists of over 80 animal motives. The drawing book has a highly interesting dualism of pre-modern and early modern traditions, where nature studies exist side by side with fantasy animals. My thesis is that during the gradual transition from the Middle Ages to the Renaissance, there existed a distinctive transitional period where one negotiated between established and new experiences and ideas. Here, the drawing book is analysed within a historical context that highlights this transitional paradigm, where the recurrent theme is the coexistence of reality and superstition. The period between 1300-1500 is a complex cultural-historical era, and when analysed within this context, interesting new perspectives form on the animal portraits of Taccuino which have been completely overlooked by previous research.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy