Hide metadata

dc.contributor.authorJæger, Karine
dc.date.accessioned2019-09-19T23:45:44Z
dc.date.available2019-09-19T23:45:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationJæger, Karine. Sangeren - en musiker uten teorispråk?. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70414
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg undervisningsdidaktikk i individuell sangundervisning og skolekorps før videregående skole. Dette med formål om å belyse forskjeller i musikkteoretisk innhold, og vurdere metoder for integrering av musikkteori på sangfagets premisser. Oppgaven er teoretisk forankret i musikkdidaktikk, og berører teorier og metoder tilknyttet musikk som undervisningsfag og musikkpedagogisk virksomhet. Sentrale temaer er musikkundervisningens didaktikk, undervisningstradisjon, læringsmetoder, musikk som teori og praksis, rammefaktorer og kunnskapsformidling. Det fremkommer av oppgaven hvordan sang- og instrumentalundervisningens undervisningstradisjoner, og læringsmetoder skaper forskjeller i utvikling av musikkteoretisk kompetanse. Mens korpstradisjonen danner grunnlaget for jevn utvikling av teoretiske og utøvende ferdigheter, preges sangtradisjonen av fokus på instrumentutvikling og musikalsk selvutfoldelse. Denne ubalansen gjenspeiles i hele oppgaven. Gjennom observasjon og kvalitative forskningsintervjuer med sang- og instrumentalpedagoger fra skolekorps, blir det klart at musikkteoretisk kompetanse, eller musikkforståelse, oppnås gjennom bevisstgjøring av musikkopplevelsen og -utøvelsen. Resultatet av intervjuene viser at denne formen for bevisstgjøring ikke prioriteres i sangundervisning, i like stor grad som instrumentalundervisning. Oppgaven avdekker mulige metoder for musikkteoretisk arbeid i sangundervisning. Gjennom bevisstgjøring og begrepsliggjøring av det teoretiske innholdet som allerede ligger til grunn for undervisningen, kan musikkteori integreres i sangundervisning på sangfagets premisser. Ved å knytte de øvelsene som sangerne allerede benytter i oppvarmingen til hørelære og musikalsk fagterminologi, og bevisstgjøre hvordan skalaer, intervaller og toner forholder seg til hverandre, plasseres det som høres og utøves i system. Slik bevisstgjøres det som høres og synges, parallelt med oppvarming av stemmen. Gjennom hørelæremetodikk og et variert musikkfaglig språk i sangundervisning oppnås dermed bevisstgjøring og musikkforståelse.nob
dc.language.isonob
dc.subjectmesterlære
dc.subjectlæring
dc.subjectundervisning
dc.subjectmusikkforståelse
dc.subjectrammefaktorer
dc.subjectmusikkpedagogikk
dc.subjectteori
dc.subjectkorps
dc.subjectsangundervisning
dc.subjectmusikkdidaktikk
dc.subjectmetode
dc.subjectsang
dc.subjectspråk
dc.subjectmetafor
dc.subjectdidaktikk
dc.subjectpraksis
dc.subjectmusikkteori
dc.subjectinstrumentalundervisning
dc.subjectkunnskapsformidling
dc.subjecthørelære
dc.titleSangeren - en musiker uten teorispråk?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-19T23:45:44Z
dc.creator.authorJæger, Karine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73547
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70414/1/J-ger_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata