• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

E-lärande inom hälsovården Anställdas strategibruk och upplevda utbyte

Rosenqvist, Camilla Malin Helena
Master thesis
View/Open
Masteroppgave-Camilla-Rosenqvist.pdf (1.162Mb)
Year
2019
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-73317

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for pedagogikk [1934]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan e-læring oppleves av brukerne, og er sentrert rundt følgende problemstilling: «Hva anser ansatte ved Sykehus1 som viktig for å optimalisere bruken av e-læring i deres arbeidskontekst?», samt forskningsspørsmålet: «Bruker ansatte ved Sykehus1 strategier når de tar e-kurs?». Oppgaven fokuserer på brukernes egne opplevelse av e-kurs i deres arbeidskontekst. Oppgaven starter med å gjøre rede for relevant teori, både forskning og teoretiske perspektiv som kreves for å kunne diskutere datamaterialet. Her trekkes inn forskning og teori om e-læring, arbeidslivslæring, regulering samt selvregulering frem. For å kunne besvare studiens to forskningsspørsmål, benyttes den kvalitative metoden intervju. E-kurset, som studiet tar utgangspunkt i, omhandler hjerte- og lungeredning. Det transkriberte materialet fra intervjuene har jeg bearbeidet ved hjelp av tematisk analyse. Funnene fra denne studien viser at ansatte i den spesifikke konteksten foretrekker medier som får dem å føle seg aktive i møtet med innholdet i e-kurset. Til tross for dette bruker de i liten grad strategier, og ved bruk er det i stor grad ubevisst. Diskusjonsdelen tar opp forholdene mellom de største temaene som kommer ut av datamaterialet: strategier, verdi og utforming. Med utgangspunkt i teori diskuterer jeg hvordan verdi og utforming påvirker bruk av strategier ved møtet med e-læring. Kontekstens rolle, ved bruk av strategier, er et annet aspekt som diskuteres. Dette diskuteres i form av type organisasjon, e-læring og ansatte. Med utgangspunkt i funnet om informantenes preferanse for aktiverende diskuterer jeg også design av e-kurser. Denne delen tar utgangspunkt i at strategibruk og selvregulering kan brukes for å aktivere brukeren av e-kurset.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy