Abstract
Temaet i denne masteroppgaven er norsklæreres forståelse og bruk av de to sentrale norskfaglige begrepene «sjanger» og «teksttype». Etter revideringen av Kunnskapsløftet (LK06) i 2013, har både sjanger- og teksttypebegrepet vært en del av læreplanen i norsk. Dette er to komplekse tekstbegreper. Formålet med denne studien er derfor å undersøke hvordan disse begrepene blir forstått og brukt i en norskfaglig kontekst. Jeg har undersøkt studiens problemstilling ved å gjennomføre tre fokusgruppeintervjuer med til sammen ni norsklærere ved tre forskjellige videregående skoler på Østlandet. Funnene blir diskutert i lys av nyretorisk sjangerteori og tekstlingvistiske perspektiver, da «sjanger» og «teksttype» er to viktige forskningstemaer innenfor henholdsvis hver av disse teoretiske retningene. Det overordnede funnet i studien er at det råder en viss begrepsforvirring blant norsklærerne i utvalget. De synes det er utfordrende å gi en presis beskrivelse av hvordan de forstår sjanger- og teksttypebegrepet, samt hvordan disse begrepene forholder seg til hverandre. Det virker imidlertid som at de synes det er noe enklere snakke om hvordan de bruker begrepene i undervisningen. Videre viser funnene at det er betydelig forskjell på i hvilken grad sjanger- og teksttypebegrepet er internalisert i norsklærernes begrepsrepertoar. Norsklærerne har en mye klarere forståelse av sjangerbegrepet enn av teksttypebegrepet. De beskriver sjangerbegrepet som et kategoriseringsbegrep som brukes til å sortere tekster ut ifra bestemte forventninger og normer knyttet til innhold, form og formål. Når det gjelder teksttypebegrepet, enes ikke norsklærerne om en felles begrepsforståelse. De er derimot enige om at de opplever teksttypebegrepet som et videre og mindre normativt tekstbegrep sammenlignet med sjangerbegrepet. Den tydeligste tendensen i materialet vedrørende norsklærernes undervisningspraksis, er at åtte av de ni norsklærerne sier at de bruker teksttypebegrepet som et overordnet tekstbegrep. Dette innebærer kort fortalt at de forsøker å lære elevene hvilke sjangre de kan skrive for å realisere de ulike teksttypene. Alt i alt peker funnene i retning av at det er behov for å holde liv i diskusjonen omkring forståelsen og bruken av sjanger- og teksttypebegrepet i norskfaget. Felles delte begrepsforståelser med faglig forankring kan bidra til god skriveopplæring. Det er varslet at «sjanger» og «teksttype» skal likestilles i den nye læreplanen i norsk som skal implementeres i 2020. Forståelsen og bruken av disse to tekstbegrepene er derfor et spesielt relevant tema for diskusjon i tiden fremover.