Sammendrag
I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan to samfunnsfaglærere oppfatter og omtaler sitt eget arbeid med det kulturelle mangfoldet i skolen. Det demokratiske prosjektet er en essensiell del av samfunnsfagets opplæring, men demokrati forståelsen i læreplanen er tvetydig slik at oppfatningen blant lærerne varierer. Samfunnsfaget skal fremme demokratiske verdier samt gi innsikt i kulturelt mangfold, men det finnes ingen tydelige retningslinjer eller prosedyrer til hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Det finnes heller ingen bred enighet i forskningslitteraturen om hvilke undervisningsstrategier som skal benyttes, hvilke temaer eller demokratiske verdier som skal vektlegges eller hvordan det kulturelle mangfoldet skal fremmes i klasserommet. Gjennom kvalitativt intervju har jeg forsøkt å forstå to av samfunnsfaglæreres oppfatning av dette. Samfunnsfaglærerne var begge enige om viktigheten av det kulturelle innsiktet, og mente at det var nødvendig for dagens samfunn å kaste lys på det multikulturelle samfunnet. I tillegg til å fremme betydningsfulle verdier som kan motvirke det som kan være til skade for demokratiet. Variasjon lå mest i undervisningsmetodene som de benyttet seg av, for den ene handlet det om å fremme mangfoldet og et historisk perspektiv, mens for den andre handlet det om å presentere det kulturelle og mangfoldige samfunnet til sine elever. Dialog, deliberasjon, kildekritikk og provokasjon vil jeg regne som nøkkelfaktorene for lærerne. Tendenser viser at det er ulikt fokus på elevenes bakgrunn og deres inklusjon i undervisning. Om denne tendensen er reell blant lærere ved forskjellige skoler i Oslo, eller om beliggenhet har en avgjørende betydning, må det forskes på nærmere. Dette ved å inkludere flere lærere fra Osloskoler, i tillegg til forskning i form av observasjon av lærernes praksis i de aktuelle undervisningstimene.