Sammendrag
Denne masteravhandlingen er en oppfølgingsstudie av Brevik (2019a) og baserer seg på video-opptak for å analysere hva som karakteriserer forholdet mellom forskjellige tekstmedier i engelsk klasserom på ungdomsskolen og instrukser og bruk av leseforståelsesstrategier. Video-opptakene stammer fra Linking Instruction and Student Experiences (LISE) prosjektet ved Universitet i Oslo, koordinert av Lisbeth M. Brevik. Denne student har analysert seks ungdomsskole klasserom på 9. og 10. trinn for å identifisere hvilke tekstmedier som ble brukt i engelsktimer hvor enten læreren instruerte eller elevene bruke leseforståelsesstrategier. I tillegg har masteravhandlingen analysert hvorvidt det var elevene eller læreren som tok initiativet for å bruke leseforståelsesstrategiene, eller om de samarbeidet om å bruke strategiene. Mitt første funn viser at trykte tekster brukes oftest av de andre tekstmediene i ungdomsskoleklasserom på tvers av skoler og skoleår. Likeså tyder resultatene på at klasserommene ofte benytter seg av multimodale tekster i undervisningen som kombinerer trykte og digitale medietekster. Hypertekst (tekster som leses på internett) er underrepresentert i klasserommene sammenlignet med de andre tekstmediene i studien. Mitt andre hovedfunn er at klasserommene hadde et stort utvalg av forskjellige tekst medier og multimodale tekster. I tillegg ble leseforståelsesstrategier brukt fleksibelt; det vil si at deltagerne endret bruksformen etter de forskjellige tekstmediene og tekstmodalitetene de leste. Mitt tredje funn viser at leseforståelsesstrategiene ble oftest initiert av læreren, mens det var elevene som valgte hvilke strategier de ville bruke for å forstå teksten de jobbet med. Basert på disse funnene argumenterer jeg at de didaktiske implikasjonene fra denne masteravhandlingen er at engelsklærere bør vurdere å inkludere et variert utvalg av tekster fra forskjellige medier i engelskundervisningen for å hjelpe elever med å utvikle sine ferdigheter med leseforståelsesstrategier. I tillegg bør lærere instruere eller påminne elevene å bruke lesestrategier som kan hjelpe dem med forståelsesproblemer når de leser tekster i forskjellige medier.