Hide metadata

dc.contributor.authorZaman, Ahlam
dc.date.accessioned2019-09-09T23:45:54Z
dc.date.available2019-09-09T23:45:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationZaman, Ahlam. Skolevegring: En drøfting av årsaker, konsekvenser, forebyggende tiltak og intervensjoner. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/70082
dc.description.abstractSkolevegring ser ut til å være et sammensatt og kompleks problem. Det er gjennomgående enighet i faglitteraturen og forskning om at skolevegring skyldes angst eller andre emosjonelle vansker.Tap av skolegang på grunn av skolevegring kan gi alvorlige konsekvenser for disse barna. Studier som har sett på konsekvensene av skolevegring på kortsikt og langsikt viser til negative utfall når det gjelder utdanning, familie og arbeidsliv. Kunnskap om skolevegring er essensielt for å forebygge og behandle barn med skolevegring. Av den grunn tar denne oppgaven sikte på å belyse skolevegringsfenomenet bredt ved å se på årsaker, konsekvenser, forebyggende tiltak og intervensjoner ved skolevegring betinget i angst eller andre emosjonelle vansker. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan man kan hjelpe barn med skolevegring på en best mulig måte: Hva er de underliggende årsakene til skolevegring? Hva er konsekvensene av langvarig fravær? Og på hvilken måte kan skolen forebygge og behandle barn med skolevegring?Oppgaven er besvart gjennom en tradisjonell litteraturstudie, der eksisterende litteratur og forskning er brukt for å belyse skolevegringsfenomenet. Forskningslitteratur som er brukt i denne oppgaven er innhentet via systematiske søk på elektroniske databaser som: PsycINFO, ERIC, Google, Google Schoolar og BIBSYS. Basert på skolevegringslitteraturen og forskning på området tyder funnene i denne oppgaven på at skolevegring er knyttet til angstproblematikk hos barn og unge. Hvor separasjonsangst ser ut til å være mest utbredt hos de yngste barna, mens sosialangst er mer vanlig i ungdomskolen og videregående skole. Underliggende årsaker bunner dermed i en eller annen form for angst som hindrer disse barna i å møte opp på skolen. Forebyggende tiltak og intervensjoner gjøres på tre nivåer: barnet, hjemmet/foreldrene og skolen. Her er kognitiv atferdsterapi den mest utbredte og effektive metoden for å redusere barnets angst og hjelpe barnet tilbake til skolen. Mens forebyggende tiltak og intervensjoner på skolen dreier seg om å øke skole ansattes kunnskap om skolevegring, legge til rette for et godt psykososialt skolemiljø hvor gode relasjoner til lærere og medelever er spesielt viktige faktorer. I hjemmet dreier forebygging og intervensjoner seg om å hjelpe foreldre til å håndtere barnets og egen angst eller andre psykiske vansker. Etablere gode rutiner, gode kommunikasjons og samhandlingsmønstre i familien, dette kan for eksempel gjøres ved å tilby familieterapi til familier som har behov for det.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSkolevegring: En drøfting av årsaker, konsekvenser, forebyggende tiltak og intervensjonernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-09-09T23:45:54Z
dc.creator.authorZaman, Ahlam
dc.identifier.urnURN:NBN:no-73444
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70082/1/Masteroppgave-2019.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata