Abstract
I denne oppgaven undersøker vi hvilke faktorer sosiale entreprenører tar hensyn til når de skal etablere og utvikle sine virksomheter. Sosiale entreprenører benytter seg av mange ulike organisasjonsformer, noe som er med på å skape forvirring rundt hvem de er. Valg av organisasjonsform har betydning for blant annet sektortilhørighet, ansvarsforhold og hvordan de synliggjør sitt sosiale formål. Sosiale entreprenører står derfor overfor et vesentlig valg ved etablering og utvikling av sine virksomheter. Hensikten med studien er derfor å skape en forståelse av hvilke faktorer som ligger til grunn for sosiale entreprenørers valg av organisasjonsform. De sosiale virksomhetenes hybriditet ses i lys av institusjonell teori som vektlegger utfordringer knyttet til overskridelser av sektorer som forvalter svært ulike verdier. Studien er utført som en empirisk casestudie bestående av 15 dybdeintervjuer med sosiale virksomheter og andre sentrale aktører på feltet, i byene Bergen, Stavanger og Oslo. Våre funn tyder på at aksjeselskap er en foretrukken organisasjonsform blant informantene i vår studie. De sosiale virksomhetene vektlegger den problematiske siden ved medlemsbaserte organisasjonsformer, og velger disse bort til fordel for aksjeselskap. Dette står i noe kontrast til tidligere forskning i Norge, som vektlegger demokratisk deltakelse og involvering som vesentlig for norske sosiale virksomheter. Vi finner blant våre informanter og nøkkelinformanter argumenter både for og imot opprettelse av en egen organisasjonsform for sosiale virksomheter. Blant våre funn er også at mangfold er en faktor som synes å skape et innovasjonspotensial. Avslutningsvis finner vi at de sosiale virksomhetene i denne studien ikke anser hvilken organisasjonsform de har som vesentlig. De har i stor grad valgt organisasjonsformer de antar vil hjelpe dem på veien mot å realisere sitt sosiale formål. Hvordan de mener dette best gjøres og hvilken organisasjonsform de mener egner seg best til dette, avhenger av deres mange identiteter og verdier.