dc.description.abstract | Praktisk gjennomføring av kromatografi i videregående skole blir vanligvis gjort ved at elevene får gjennomføre papir- eller tynnsjiktkromatografi. Med økt tilgang på billige gasskromatografer til undervisningsformål bør muligheten for å bruke disse i videregående skole undersøkes. Målet med denne studien var å undersøke om en kommersielt tilgjengelig minigasskromatograf fra Vernier, var egnet til bruk i undervisning i kjemi programfag i norsk videregående skole, og er så vidt forfatteren vet, den første studien som ser på bruken av dette instrumentet i videregående skole. En kvalitativ og en kvantitativ analyseoppgave, hver med en tidsramme på 90 minutter, ble videreutviklet og prøvd ut av elever og lærere i videregående skole. Studien viste at de fleste elevene klarte å bruke instrumentet til å gjennomføre en kvalitativ analyseoppgave og at en del av elevene klarte å gjennomføre en kvantitativ analyseoppgave. Elevene vektla læring av praktiske og eksperimentelle ferdigheter når de oppga hva de lærte av å jobbe med instrumentet, og over halvparten av elevenes svar var knyttet til motivasjon når de oppga hva de syntes var bra med å jobbe med instrumentet. Lærerne som ble spurt, mente i hovedsak at instrumentet og den kvalitative analyseoppgaven var godt egnet til bruk i kjemi programfag, men flere hadde forbehold knyttet til pris. I studien kom det også frem at det ikke påløp for store utgifter til drift av instrumentet. Mye tyder på at instrumentet og den kvalitative analyseoppgaven er egnet til bruk i kjemi programfag, men at den kvantitative oppgaven er for tidkrevende og ikke like sentral i forhold til læreplanen. Pris på instrumentet trekkes frem som en utfordring. Videre arbeid bør søke å finne flere og mindre tidkrevende laboratorieoppgaver der minigasskromatografen kan brukes i kjemi programfag, og undersøke skoleledere og læreres villighet til å investere i et slikt instrument. | nob |