• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Kjemisk institutt
  • Kjemisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Kjemisk institutt
  • Kjemisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Egnethet av en minigasskromatograf i kjemi programfag i norsk videregående skole

Tveit, Svein
Master thesis
View/Open
masteroppgave-ferdig.pdf (2.666Mb)
Year
2019
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-72583

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Kjemisk institutt [845]
Abstract
Praktisk gjennomføring av kromatografi i videregående skole blir vanligvis gjort ved at elevene får gjennomføre papir- eller tynnsjiktkromatografi. Med økt tilgang på billige gasskromatografer til undervisningsformål bør muligheten for å bruke disse i videregående skole undersøkes. Målet med denne studien var å undersøke om en kommersielt tilgjengelig minigasskromatograf fra Vernier, var egnet til bruk i undervisning i kjemi programfag i norsk videregående skole, og er så vidt forfatteren vet, den første studien som ser på bruken av dette instrumentet i videregående skole. En kvalitativ og en kvantitativ analyseoppgave, hver med en tidsramme på 90 minutter, ble videreutviklet og prøvd ut av elever og lærere i videregående skole. Studien viste at de fleste elevene klarte å bruke instrumentet til å gjennomføre en kvalitativ analyseoppgave og at en del av elevene klarte å gjennomføre en kvantitativ analyseoppgave. Elevene vektla læring av praktiske og eksperimentelle ferdigheter når de oppga hva de lærte av å jobbe med instrumentet, og over halvparten av elevenes svar var knyttet til motivasjon når de oppga hva de syntes var bra med å jobbe med instrumentet. Lærerne som ble spurt, mente i hovedsak at instrumentet og den kvalitative analyseoppgaven var godt egnet til bruk i kjemi programfag, men flere hadde forbehold knyttet til pris. I studien kom det også frem at det ikke påløp for store utgifter til drift av instrumentet. Mye tyder på at instrumentet og den kvalitative analyseoppgaven er egnet til bruk i kjemi programfag, men at den kvantitative oppgaven er for tidkrevende og ikke like sentral i forhold til læreplanen. Pris på instrumentet trekkes frem som en utfordring. Videre arbeid bør søke å finne flere og mindre tidkrevende laboratorieoppgaver der minigasskromatografen kan brukes i kjemi programfag, og undersøke skoleledere og læreres villighet til å investere i et slikt instrument.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy