Abstract
Hvordan vurderer dommere avhør av barn i førskolealder som bevis i strafferettsbehandling av saker om vold og seksuelle overgrep? Hvilken verdi har barnets forklaring som et selvstendig bevis, og hvordan beskrives bevisvurderingsprosessen av dommerne? Gjennom en eksplorerende tilnærming og kvalitative intervjuer av 14 dommere i ting- og lagmannsrett, gis et innblikk i hvordan dommerne forklarer bevisvurdering generelt og hva de vektlegger i vurderingen av et lite barns forklaring spesielt. Studien identifiserer en rekke temaer som er relevante i dommernes vurdering av bevis. Resultatene fra studien viser at dommerne ikke har noen enhetlig, forskningsbasert metode for bevisvurdering, noe som gir utslag i ulike måter å beskrive sine handlinger på. En rekke temaer trekkes inn som betydningsfulle for prosessen, og inngår i en helhetlig vurdering av om bevisene holder til pådømmelse ut fra beviskravet. Et lite barns forklaring anses av det klare flertall som et sentralt bevis, som med ulike tilnærminger vurderes opp mot det øvrige bevisbildet i saken. Dommerne er delte i oppfatningen av om små barn er lettere å påvirke enn eldre barn og voksne, og beskrivelsene av hva de vektlegger når de vurderer små barns forklaringer, er forskjellige og til dels motstridende. Dommerne har lite opplæring i vitnepsykologi, og i enda mindre grad om relevant forskning og kunnskap om små barn. Deres kunnskap og forståelse om sentrale vitnepsykologiske begreper og fenomener som troverdighet og pålitelighet, påvirkning og forventet adferd hos små barn som forteller om vold og overgrep, er variabel. Dommerne har mangelfull kunnskap om avhørsmetodikk og er ikke oppdatert på siste års metodeutvikling innen barneavhørsfaget. Tilrettelagte avhør av barn presenteres ofte i retten uten bevisførsel eller informasjon om hva som har skjedd før avhøret startet, herunder hvordan barnet var forberedt. Dommerne mener aktor i større grad kan gi opplysninger som gir en bredere forståelse av avhøret, avhørers metodevalg og fremgangsmåte, samt barnets forklaring og adferd.