Abstract
Denne oppgaven undersøker ulike former av sitering som del av den musikalske lånekulturen i Norge. Jeg har undersøkt hvordan allerede eksisterende musikk har blitt brukt til forskjellige tider med fokus på norske komponister og artister. Hensikten har vært å kartlegge noen nedslag for å se eksempler på hvordan lånekulturen har funnet sted i Norge. Ordet «sitering» har flere betydninger i denne sammenhengen. Avhengig av tid og epoke, men også av komponister/artister og deres forståelser av og tilnærming til musikk og bearbeidelser. Seks eksempler fra romantikken til nåtid skal eksemplifisere ulike måter lånekulturen manifesteres på. Framstillingen innebærer en kort redegjørelse for den historiske bakgrunnen og tradisjonen, musikalske analyser og fortolkninger. Alle avsnitt skal bidra til å belyse hvordan lånekulturen har funnet sted på forskjellig vis, og til alle tider i Norge. Alle eksempler har en norsk tilknytning: Enten er både original- og bearbeidet materiale norsk, eller så har bare ett av materialene en norsk opprinnelse. Fokuset ligger på ett land for å vise forskjellige måter lånekulturen har manifestert seg på i det samme geografiske området, men tradisjonene finnes selvsagt i mange land.