Abstract
Arbeidet består av fire deler: Beskrivelse og proveniens, en gjennomgåelse av materialer og teknikk, konserveringstilstand og tidligere behandling samt utført behandling. Det er lagt vekt på å klargjøre gjenstandens materialer og teknikk, konserveringstilstand og opprinnelige utseende. De analysemetoder som er tilgjengelige på Oldsaksamlingen er anvendt. Jeg har i denne forbindelse benyttet anledningen til å lære og utføre enkle analyser på elektronmikroskopet. Som følge av skulpturens dimensjoner og arbeidets tidsbegrensing, har kun utvalgte partier gjennomgått restaurering. Områder som er representative for den varierende konserveringstilstanden og de forskjellige maleteknikkene ble valgt for å utarbeide et representativt restaureringsforslag med formål å understøtte de opprinnelige polykrome virkninger. Evangelistsymbolene er dokumentert fotografisk, men er ikke tatt med i de maletekniske undersøkelsene, da bemalingen på disse nesten i sin helhet er tapt ned til grunderingens overflate. Krusifikset fra Haug med den bekronte Kristus, med vidt åpne øyne og rett utstrakt kroppsholdning, føyer seg, på stilistisk grunnlag, inn i den unggotiske gruppen fra før 1250. De tekniske undersøkelsene støtter en tidlig datering, og det foreslås å trekke dateringen nærmere brytningsperioden rundt 1225.