Abstract
Sammendrag Norwegian Shipping and Trade Mission, med telegramadressen Nortraship, organiserte Norges uteflåte under andre verdenskrig. Handelsflåten var Norges viktigste bidrag til de alliertes krigføring, i tillegg til å være landets viktigste inntektskilde. Sjøfolk var hjulene som holdt maskineriet i gang. Disiplinære problemer blant mannskap representerte en fare for sikkerheten og effektiviteten til handelsflåten. Rømninger, skoft, fyll, slåssing, ordrenekt og regelrette lovbrudd ble slått hardt ned på. Regelverket ble stadig skjerpet etter hvert som krigen skred frem, det ble behov for å lage et særskilt system for å holde enkelte sjøfolk under oppsyn. Svartelister, over det Nortraship kalte «bad elements», ble gradvis innført. Bad elements-kartotekene inneholder 6-7000 navn. Det høye antallet må ses i lys av at det skulle svært lite til for å havne i kartotekene. Etter krigen ble egne svartelister utarbeidet av Bad elements-kartotekene. Disse inneholdt sjøfolk Nortraship klassifiserte som nordmenn som hadde vist unasjonal holdning under krigen. Listene ble deretter utsendt til organisasjoner som behandlet mannskapsspørsmål, og diverse arbeidsgiverorganisasjoner. Konsekvensene kunne bli store for sjøfolk som hadde blitt nedtegnet i svartelistene. De kunne bli nektet krigsdekorering, og enda viktigere, de kunne miste sitt livsgrunnlag. Dette skyldtes at egne «nektelsessystemer» ble innført etter krigen, både av forhyringskontorene, som sjømennene måtte henvende seg til før de kunne få jobb, og av Sjømannsforbundet.