Hide metadata

dc.date.accessioned2018-11-15T13:34:29Z
dc.date.available2018-11-15T13:34:29Z
dc.date.created2018-03-02T13:19:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationEbeltoft, Nini . Skolelederes organisering av Lesson Study-arbeid. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2018, 102(1), 72-82
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/65545
dc.description.abstractHistorisk sett har Lesson Study (LS) vært en måte å drive skolebasert kompetanseutvikling på. Artikkelen viser hvordan forsøk på implementering av LS på et utvalg skoler påvirkes av skolelederes bruk av retoriske og organisatoriske redskaper og ressurser. Forskningsspørsmålet setter fokus på skoleledernes syn på og organisering av arbeidet ved utforsking, iverksetting og forankring av LS. Med utgangspunkt i et empirisk materiale diskuteres to perspektiver som anskueliggjør ulike ledelsesstrategier og former for organisering og ressursbruk. Det gir innsikt i hvordan aspekter som tid, samarbeidsfora og fagrettede prosesser påvirker deltakernes interesser og utførelse av arbeidet.
dc.description.abstractHistorically, Lesson Study (LS) is considered a method for developing competence-based approaches to teaching and learning as part of elementary and secondary school practices. This research article is based on qualitative data and the study of implementations of LS in lower secondary schools, where school leadership is analysed in relation to LS work and the use of organisational resources. Emphasis is put on the work of organising, interpreting and implementing LS. Through analysis of empirical data from interviews and observations, two perspectives are discussed which illustrate different styles of leadership with associated perspectives, strategies and forms of organisation. Dissimilar, yet complementary styles and perspectives are depicted which provide insight to a multitude of organisational aspects, forms of collaboration and professional development reflecting leadership, interests and work performances.
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.subjectSkoleledelse
dc.subjectLesson Study
dc.subjectskolebasert kompetanseutvikling
dc.subjectungdomsskole
dc.subjectprogramimplementering
dc.titleSkolelederes organisering av Lesson Study-arbeid
dc.typeJournal article
dc.creator.authorEbeltoft, Nini
cristin.unitcode185,34,20,0
cristin.unitnameHumSam-biblioteket
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1570096
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Norsk pedagogisk tidsskrift&rft.volume=102&rft.spage=72&rft.date=2018
dc.identifier.jtitleNorsk pedagogisk tidsskrift
dc.identifier.volume102
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage72
dc.identifier.endpage82
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2018-01-08
dc.identifier.urnURN:NBN:no-68156
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0029-2052
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/65545/5/NorskVersjon_Skolelederes+organisering+av+Lesson+Study.PREPRINT.NPT.N.Ebeltoft.2018.pdf
dc.type.versionAcceptedVersion
cristin.articleid8


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata