Abstract
Blockchain er en distribuert databaseteknologi som muliggjør digitalt eierskap og verditransaksjoner gjennom å tilrettelegge for tillit mellom brukerne. I denne studien har vi undersøkt etablerte virksomheters arbeid med å kommersialisere blockchain gjennom en eksplorativ studie. Vi stilte følgende forskningsspørsmål: Er blockchain en disruptiv teknologi, og hvordan håndteres teknologien av etablerte virksomheter? Hvilke aspekter av forretningsmodeller påvirkes av blockchain-teknologien, og hvordan vil dette føre til et nytt spekter av muligheter? For å avdekke blockchains effekt på forretningsmodeller har vi analysert funn i gjennomførte intervjuer i lys av Osterwalder´s teori om forretningsmodeller. Avhandlingen viser at blockchain delvis kan betraktes som en disruptiv teknologi. Blockchain påvirker alle dimensjonene av Osterwalder´s forretningsmodell. Den største påvirkningen er blockchains evne til å endre på maktstrukturer mellom produsenter og brukere. Blockchain muliggjør digitalt eierskap, og gir brukerne større muligheter til å ta del i verdiproduksjonen av produkter og tjenester. Osterwalder´s «Business Model Canvas» har gjennom studien vist seg å være et utilstrekkelig verktøy for å bygge forretningsmodeller basert på blockchain. Dette antas å være en konsekvens av at verktøyet er fokusert på sentraliserte forretningsmodeller, mens forretningsmodeller basert på blockchain krever fokus på økosystemet den omhandler.