Skjul metadata

dc.contributor.authorStueland, Marcus
dc.date.accessioned2018-08-28T22:00:32Z
dc.date.available2018-08-28T22:00:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationStueland, Marcus. Internasjonalt orientert? - Norske oppstartsselskaper og deres finansielle samarbeidspartnere. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/63838
dc.description.abstractNorge surfer på en gründerbølge. Aldri før har flere nordmenn hatt et ønske om å satse på egenhånd, og aldri før har det vært bedre tilrettelagt for samarbeid med aktører i privat og offentlig sektor. Denne oppgaven studerer sammenhenger mellom norske oppstartsselskapers internasjonale ambisjoner eller kundeforhold i utlandet og deres samarbeid med private investorer og offentlige støtteordninger. Basert på mine analyser virker det å være (1) viktigere for norske oppstartsselskaper med kunder i utlandet å samarbeide med private investorer, og da spesielt internasjonale investorer, enn for dem som bare innehar internasjonale ambisjoner. På den andre siden virker det å være (2) viktigere for norske oppstartsselskaper med internasjonale ambisjoner å samarbeide med Innovasjon Norge enn for dem som allerede har kunder i utlandet. Internasjonale investorer har ofte kunnskap om nye markeder og virker å gjøre internasjonaliseringsprosessen lettere, mens Innovasjon Norge gir bekreftelse på at en idé har et potensial i markedet, og fungerer som en døråpner for videre satsing. Metoden benyttet er triangulering. Her analyseres først kvantitative data i form av en nasjonal spørreundersøkelse om oppstartsselskaper. Disse funnene utdypes med kvalitative data samlet gjennom dybdeintervju med to gründere. Mine metoder avdekker ikke kausale sammenhenger, og det vil derfor finnes alternative forklaringer til mine slutninger.nob
dc.description.abstractNorway is riding an entrepreneurial wave. Never before have so many Norwegians wanted to start their own business, and cooperation with both public and private actors has never been better facilitated. The aim of this paper has been to study connections between Norwegian startups with either international ambitions or customers abroad and their collaboration with private investors and public support schemes. Based on my analysis it seems to be (1) more important for Norwegian startups with customers abroad to collaborate with private investors, and especially international investors, compared to companies that only have international ambitions. On the other hand, it seems to be (2) more important for Norwegian startups with international ambitions to collaborate with Innovation Norway compared to companies that already have customers abroad. International investors often have knowledge about new markets and seem to make the internationalization process easier, while Innovation Norway gives confirmation that an idea has a market potential and works as a door opener for further commitments. The method used is triangulation. First, I analyze quantitative data from a national survey about startups. These findings are amplified by using qualitative data from in-depth interviews with two entrepreneurs. My methods do not reveal causal findings, and there will be alternative explanations to my conclusions.eng
dc.language.isonob
dc.subjectGründer
dc.subjectEntreprenør
dc.subjectEntreprenørskap
dc.subjectOppstartsselskap
dc.subjectFinansiering
dc.subjectInternasjonalisering
dc.subjectInvestor
dc.subjectStartup
dc.subjectOffentlig støtteordning
dc.titleInternasjonalt orientert? - Norske oppstartsselskaper og deres finansielle samarbeidspartnerenob
dc.title.alternativeInternationally Oriented? - Norwegian Startups and Their Financial Partnerseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-08-28T22:00:32Z
dc.creator.authorStueland, Marcus
dc.identifier.urnURN:NBN:no-66368
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/63838/1/Marcus-Stueland.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata