Abstract
Gruppelitteraturen har lenge vært opptatt av å beskrive forholdet mellom teamstørrelse (antall medlemmer) og effektivitet i grupper, men disse studiene har som regel tatt utgangspunkt i andre former for team enn ledergrupper. I tillegg er det svært få studier som har undersøkt underliggende mekanismer som kan forklare hvordan teamstørrelse påvirker prestasjonen i ledergrupper. Formålet med denne studien er å undersøke forholdet mellom gruppestørrelse og teameffektivitet i ledergrupper, og i hvilken grad dialogisk kommunikasjon kan fungere som mediator eller mellomliggende mekanisme mellom gruppestørrelse og teameffektivitet. Undersøkelsen tar utgangspunkt i data fra 215 ledergrupper i offentlig og privat sektor, hovedsakelig fra norske og danske virksomheter. Teameffektivitet ble målt i henhold til to kriterier; ledergruppens saksresultater og individuell tilfredshet og læring. Resultatene viser at det er en signifikant negativ sammenheng mellom teamstørrelse og teameffektivitet i ledergrupper, og at graden av dialogisk kommunikasjon delvis medierer dette forholdet. I tillegg viser resultatene at dialogisk kommunikasjon er positivt assosiert med begge mål for teameffektivitet. Disse funnene gir en bedre forståelse av hvilke prosesser og betingelser som kan forklare forholdet mellom teamstørrelse og teameffektivitet i ledergrupper. Funnene fra studien tyder på at dialog er en særlig viktig faktor å ta hensyn til når størrelsen på ledergrupper øker.