Abstract
Mange organisasjoner konkurrerer om de samme hodene for å kunne stille med den sterkeste kompetansen i et konkurranseutsatt marked. Dette stiller også høyere krav til organisasjonene når det kommer til å holde på sine ansatte, noe som gjenspeiles i at nyansatte ofte er en gruppe med generelt høy turnover. Å tilby sine nyansatte et onboardingsprogram har vist seg å ha sammenhenger med redusert turnover blant nyansatte, samt høyere affektiv tilknytning til organisasjonen. I tillegg er det funnet at rolleklarhet både påvirkes av onboarding og påvirker affektiv tilknytning og turnoverintensjoner. Selv om det er mye forskning som viser til disse sammenhengene er det få undersøkelser som tar for seg effekten spesifikke onboardingsaktiviteter har på disse utfallene. Målet med denne studien var å undersøke forholdene mellom ulike onboardingsaktiviteter og nyansattes turnoverintensjoner, affektive tilknytning til organisasjonen og opplevd rolleklarhet. Utvalget besto av 152 nyansatte i en større nordisk organisasjon som hadde varierte onboardingsprosesser for ulike deler av organisasjonen. Det eksisterende IWG-rammeverket for onboardingsaktiviteter ble brukt som utgangspunkt for utvelgelsen av onboardingsaktivitetene i studien, og det ble foreslått en ny måte å kategorisere disse aktivitetene på. De nye kategoriene fikk navnene «Guide», «Personlig velkomst», «Upersonlig velkomst» og «Kontakt med leder». Rolleklarhet ble testet som en mediator mellom onboardingsaktivitetene og utfallene turnoverintensjoner og affektiv tilknytning til organisasjonen. I tillegg ble de nyansattes opplevde viktighet av de ulike onboardingsaktivitetene målt. En bootstrap-prosedyre ble brukt til å teste for mediasjon. Resultatene viste at onboardingsaktivitetene innenfor kategorien «Personlig velkomst» var relatert til de nyansattes affektive tilknytning til organisasjonen, gjennom mediatoren rolleklarhet. Det var ingen signifikant støtte for rolleklarhet som mediator mellom onboardingsaktiviteter og turnoverintensjoner. Kategorien «Personlig velkomst» var derimot negativt relatert til turnoverintensjoner, mens kategorien «Kontakt med leder» var positivt relatert til turnoverintensjoner. De aktivitetene nyansatte opplevde som viktigst var ikke samsvarende med de aktivitetene som ble funnet å ha en effekt på de undersøkte utfallene. De viktigste funnene er diskutert, samt praktiske implikasjoner er foreslått.