Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å se hvorvidt den sardiske litteraturen har utviklet seg fra Grazia Deleddas verk Canne al vento som kom i 1913, frem til de to moderne romanene La vedova scalza (2006) og Accabadora (2009) av henholdsvis Salvatore Niffoi og Michela Murgia. Alle tre prisbelønte sardiske forfattere. For å påvise dette er det foretatt en komparativ analyse av de tre bøkene og de ulike temaene som forfatterne tar opp, sett i lys av den arkaiske og lukkede kulturen som rår i området hvor de alle legger handlingen til: Barbagia, et område i de fjellrike sentrale delene av Sardinia. Min forskning viser at temaene som tas opp i bøkene mer eller mindre er de samme nå som i 1913 og at likhetene mellom hvordan disse blir beskrevet overgår forskjellene. De sammenfallende temaene i romanene er akkurat den nevnte kulturen, noe som omfatter banditismo og balentìa (to sardiske uttrykk som kanskje best kan oversettes med røvertokt og mot, barskhet og dyktighet), videre kvinnens rolle i denne kulturen, havet som symbol, skepsisen mot fremmede og det som er ukjent, usentimentalitet og strenghet som personlig egenskap, overtro samt fremfor alt de rigide atferdsreglene som styrer hele dette samfunnet. Forskjellene består for det meste av at de moderne forfatterne tar opp temaer som Deledda ikke behandler i sin bok, temaer som allikevel er karakteristiske for Barbagia som f. eks. s’accabadora (sjelemakersken) og vendetta.
Il proposito di questo lavoro è di mettere in luce se ci sono stati evoluzioni nella letteratura sarda negli anni trascorsi dal 1913, anno della pubblicazione del romanzo Canne al vento, di Grazia Deledda, ai due romanzi moderni La vedova scalza (2006), di Salvatore Niffoi, e Accabadora (2009), di Michela Murgia. In tutti e tre i casi si tratta di autori sardi riconosciuti e premiati. A questo scopo è stata condotta un’analisi comparativa dei tre libri visti in rapporto alla cultura in cui si inquadrano i libri e si svolgono le storie in essi narrate, ossia la cultura arcaica e chiusa della Barbagia, una regione dell’entroterra sardo. Il risultato dell’analisi mostra che i temi trattati sono più o meno gli stessi sin da allora, nel 1913, e che le somiglianze prevalgono sulle differenze. I temi coincidenti nei tre romanzi sono proprio questa cultura, compreso il banditismo e la balentìa; e poi la funzione della donna, la simbologia del mare, lo scetticismo nei confronti degli stranieri e tutto ciò che è sconosciuto, la durezza e la non-sentimentalità come tratti della personalità, la superstizione e soprattutto le rigide regole comportamentali che governano l’intera società. Le differenze consistono per lo più nel fatto che gli due autori moderni trattano temi che non tratta la Deledda, temi che nondimeno sono tipici per la Barbagia, come per esempio s’accabadora e la vendetta.