Hide metadata

dc.contributor.authorØstebø, Hilde Marie Nesheim
dc.date.accessioned2018-08-21T22:00:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationØstebø, Hilde Marie Nesheim. Studiesykepleier - en rolle i klem En utforskende intervjustudie om studiesykepleieres erfaringer med sin rolle og funksjon. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/63337
dc.description.abstractSammendrag: Masteroppgaven består av to deler, en artikkel og en refleksjonsoppgave. Formål: Målet med artikkelen var å undersøke hvilke erfaringer sykepleiere beskriver knyttet til å ha en rolle og funksjon som studiesykepleier. Hensikten med refleksjonsoppgaven var å få en økt forståelse for hva som er gode data i kvalitative intervjustudier, og hvordan en som forsker kan få tak i slike data. Teoretisk forankring: Som en del av tilretteleggingen for å få gjennomført flere kliniske studier ved norske sykehus er det opprettet stillinger for sykepleiere som studiesykepleier eller forskningssykepleier. Eksisterende forskning om denne sykepleiergruppen avdekker imidlertid at det er forskjellige utfordringer knyttet til rollen som studiesykepleier. I Norge er det kun publisert en kvantitativ studie rundt temaet som undersøkte tittelbruk og funksjon. Det finnes derfor lite kunnskap om norske studiesykepleieres erfaringer. Refleksjonsoppgaven bygger på kvalitativ metodelitteratur og egne erfaringer fra gjennomføringen av forskningsprosjektet. Metode: Det ble valgt en kvalitativ tilnærming med individuelle intervjuer. Utvalget bestod av åtte studiesykepleiere fra to forskjellige avdelinger. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av tematisk innholdsanalyse. Resultater: Analysen resulterte i to hovedtema: Studiesykepleierens yrkesidentitet og Utfordringer knyttet til funksjonen som studiesykepleier. Funnene indikerer at studiesykepleiere mangler en felles plattform og annerkjennelse som gruppe. Som studiesykepleiere fra andre land opplever også norske studiesykepleiere forskjellige utfordringer i utøvelsen av jobben. Refleksjonsoppgaven viser at det er forskjellige perspektiver på hva som er gode data, og hva forskeren kan gjøre for å oppnå det i kvalitative intervjustudier. Konklusjon: Studiesykepleiere kan bidra med viktige perspektiver som kan være med å sikre god pasientoppfølging, og ivareta etisk refleksjon rundt gjennomføringen av kliniske studier. Funnene fra studien kan imidlertid peke på at det trengs ytterligere kunnskaper om de etisk utfordrende situasjonene disse sykepleierne møter på i sin arbeidshverdag.nob
dc.description.abstractAbstract: The Master’s thesis consists of two parts; an article and an essay Purpose: The aim of the article was to investigate how nurses working as study nurses experience their role and scope of practice. The essay’s intent was to gain a better understanding of what good data in qualitative interview studies is, and how a researcher can obtain such data. Literature review: As part of the facilitation to conduct more clinical trials at Norwegian hospitals, positions for nurses as study nurses have been established. Existing research shows that there are different kinds of challenges related to the role of the study nurse. In Norway, however, only a quantitative study has been published which examined which title that is used for this group, and the scope of practice. There is therefore little knowledge of Norwegian study nurses' experiences. The essay is based on literature of qualitative research, and my own experiences with conducting the study. Method: A qualitative exploratory design was used, with individual interviews with eight study nurses. The interviews were then analyzed using thematic content analysis. Results: The analysis resulted in two main themes: Study nurses professional identity and Challenges related to the scope of practice of study nurses. The findings indicate that study nurses lack a common platform and experience different challenges, often of ethical nature. The essay shows that there are different perspectives on what that could be considered as good data, and what the researcher can do to achieve it. Conclusion: Study nurses can provide important perspectives that can be used to ensure good patient follow-up and ensure ethical reflection around the execution of clinical trials. However, the findings could indicate that further insight is needed to highlight the difficult situations study nurses meet in their daily work.eng
dc.language.isonob
dc.subjectKliniske studier
dc.subjectClinical Trial
dc.subjectQualitative study
dc.subjectGode data
dc.subjectStudiesykepleier
dc.subjectGood data
dc.subjectKvalitativ studie Study nurse
dc.titleStudiesykepleier - en rolle i klem En utforskende intervjustudie om studiesykepleieres erfaringer med sin rolle og funksjonnob
dc.title.alternativeStudy nurse - a role in the squeeze An exploratory study about study nurses experiences with their role and scope of practiceeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-08-21T22:00:44Z
dc.creator.authorØstebø, Hilde Marie Nesheim
dc.date.embargoenddate3018-05-14
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-65903
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/63337/5/master_-steb-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata