Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvorfor kjønnsidealet mandighet ble fremhevet på den britiske misjonsskolen St. George’s School for gutter i Palestina fra 1920-1936. Etter første verdenskrig, ble det i 1920 opprettet et britisk mandatstyre i Palestina. Som en av krigens vinnere, entret britene det palestinske landskapet og fikk tildelt ansvaret av Folkeforbundet med å bygge opp det palestinske samfunnet. En av de britiske aktørene var St. George’s School, en skole som hadde både muslimske, jødiske og kristne elever. St. George’s School ønsket å forme unge gutter til fremtidige statsborgere, fylt med vestlige kjønnsidealer. Denne oppgaven undersøker derfor hva som var bakgrunnen for fokuset på mandighet ved skolen, hvilke tilknyttede idealer mannlige idealer som var tilstede i skolehverdagen og hva dette innebar i praksis. Målet er å vise hva som skjer i selve overføringsprosessen av mannlige kjønnsidealer fra Storbritannia til Palestina, og forske på om det forekommer en form for spenning når kjønnsidealer blir importert og implementert i en annen regional kontekst. Slike momenter blir sett i lys av større politiske utfordringer som var gjeldende under mandatperioden, og hvordan dette påvirket britenes mandige prosjekt.