Abstract
Tema for oppgaven er søkeres motivasjon knyttet til valg av kirkemusikkutdanning i Norge, men også hva som kan demotivere mulige søkere bort fra en kirkemusikkutdanning. Siden kirkemusikkutdanninger i Norge i den aktuelle perioden har slitt med rekruttering, aktualiserer det valg av tema. Et utvalg av den smale gruppen, hvor maks 250 studenter fullførte og/eller studerte denne utdanningen mellom 2001 og 2017, har delt erfaringer og kunnskaper om hva som motiverte dem til å velge denne utdanningen. Før teorigrunnlaget blir presentert i oppgaven, innleder den med noen historiske linjer for å plassere kirkemusikkutdanningen i Norges historie. Det største trossamfunnet i Norge, Den norske kirke, bygger på en luthersk tradisjon. Reformasjonen utgjør derfor en del av den historiske delen i oppgaven. Historien gjør et hopp frem til nyere tid frem til tiden hvor oppgaven har sitt hovedfokus. Teorigrunnlaget for oppgaven er en syntese av relevante motivasjonsteorier. Oppgaven fokuserer på i hvilken grad studenter har fått støtte fra andre, og motiver studenter har hatt for å søke kirkemusikkutdanning sett i lys av kontekst. Det er benyttet to metoder i datainnsamlingen; en kvalitativ og kvantitativ metode hadde til hensikt å innhente materiale, som analyseres og drøftes for å svare på problemstillingene. Kirkemusikkstudenters egne motiv og holdninger fortalt i gruppeintervju utgjør den kvalitative delen. I tillegg har respondenter som er- og har vært tilknyttet kirkemusikkutdanning i Norge besvart en internettundersøkelse. Dette utgjør den kvantitative delen. Datamaterialet blir sett i lys av motivasjonsteori, musikkpsykologi, religionssosiologi og medieoppslag om kirkemusikk. Søkere som vil studere kirkemusikk har behov for gode lærere som støtter dem, selv om de også kjennetegnes ved en grad av indre motivasjon med tanke på instrument og utøvelse. Det antydes at denne interessen er et hovedmotiv for å studere kirkemusikk. Kirkemusikkstudenter må ikke nødvendigvis bli motivert av kristen tro for å studere sitt fag. Det var en delt holdning blant respondentene med tanke på om religiøs tro motiverte dem til å søke kirkemusikk. 60 % anså seg som motivert av tro, og 40 % anså seg som ikke motivert av tro for å søke kirkemusikkstudium