Abstract
Denne oppgaven har handlet om konserveringen av et portrett av kong Christian VI av Danmark-Norge (1699-1746). Portrettet ble mest trolig malt rundt 1740, av en ukjent kunstner. Maleriet er av olje på et linlerret. Oppgaven redegjør forskjellige analyseteknikker som er brukt for å kartlegge materialer og skader i maleriet. Blant analysenmetodene var det visuelle undersøkelser, pXRF, UV og SEM-EDS. Tilstanden til maleriet var først og fremst preget av en meget misfarget overflate. Andre fremtredende aspekter var gamle riftbehandlinger som måtte fjernes. Det ble tidlig oppdaget at lerretet var i en meget skjør tilstand. Røntgenbildet som ble tatt i begynnelsen av oppgaveløpet viste også at grunderingslaget var svært tykt i forhold til fargelagene, ettersom motivet ikkje var synlig. Behandlingen av maleriet hadde fokus på å sikre det skjøre underlaget og å forbedre maleriets estetiske kvalitet. De gamle riftbehandlingene måtte fjernes og underlaget sikres med en heldublering. Fjerning av overflatesmuss og misfarget ferniss var tidkrevende, men det ga en stor forbedring.
This master thesis discusses the conservation of a portrait of king Christian VI of Denmark-Norway (1699-1746). The portrait was most likely painted around 1740 of an unknown artist. The painting was done in oil on a linen canvas. The thesis discusses different analytical methods that were used to investigate the materials and damages in the painting. Among the methods was visual examination, pXRF, UV and SEM-EDS. The painting had a very discolored surface. Other aspects was old tear mends that had to be removed. It was early discovered that the canvas was in a very fragile state. The X-ray examination early in the treatment also showed that the ground layer was very thick compared to the paint layers, because the motive was not visible. The treatment focused on securing the fragile canvas and on improving the paintings aesthetic qualities. The old tear mends was removed and the canvas had to be lined. The removal of surface dirt and discolored varnish was time consuming, but it led to a huge improvement.