Abstract
Det er ikke lenger en selvfølge at alle sider ved migranters liv utspiller seg i landet der de etablerer seg. I det 21. århundre spiller fysiske og menneskeskapte grenser spiller mindre rolle, og flere og flere mennesker tilhører to eller flere samfunn. Migranter er i kraft av sine hverdagspraksiser involvert i relasjoner og nettverk som spenner over to eller flere stater. Ofte ønsker de å slå rot i mottakerlandet, men samtidig opprettholde sterke bånd til opprinnelseslandet. Forestillingen om at kontakten med hjemlandet gradvis ville forsvinne i takt med assimilasjonen inn i det nye landet har vist seg å ha begrenset gyldighet. I de senere år har derfor studier om transnasjonalisme vokst frem for å fange opp disse utviklingstrekkene. Utviklingen av transnasjonale bånd er muliggjort blant annet av teknologiske fremskritt i form av internettelefoni, flyreiser og mobiltelfoner, som har satt migrantene i stand til å engasjere seg i relasjoner og praksiser i opprinnelseslandet på en helt annen måte enn tidligere i historien. Utvikling av transnasjonal kontakt hos mine informanter og deres foreldre var nært koblet til den økonomiske og politiske situasjonen i avsenderlandet, den irakiske delen av Kurdistan. I perioden 2004-2014 opplevde Kurdistan stabilitet og sterk økonomisk fremgang som følge av Baath-regimets fall i Irak. Dette fristet en god del utvandrede kurdere til å vende tilbake til hjemlandet. Blant dem var både familier med barn og ungdommer som valgte å flytte tilbake på egenhånd. Jeg ønsket å undersøke transnasjonale erfaringer med hensyn til identitet og tilhørighet blant andregenerasjon med kurdisk bakgrunn oppvokst i Vesten som vendte tilbake til foreldrenes hjemland. Min primære informasjonskilde var semistrukturerte intervjuer med 12 informanter som fant sted i Kurdistan. Informantene kom fra seks forskjellige europeiske land og var født i Vesten eller flyktet dit sammen familien i ung alder. Min studie er unik i og med at jeg tar for meg andregenerasjon som vender tilbake. Oppgavens teoretiske utgangspunkt er begrepet «transnasjonale sosiale felt». Begrepet viser til nettverk av relasjoner som forbinder aktører over landegrenser og som de organiserer handlinger og utveksler tanker gjennom. Migranter i transnasjonale sosiale felt eksponeres for sosiale forventninger, kulturelle verdier og handlingsmønstre fra mer enn ett sosialt, økonomisk og politisk system. Barn av migranter utformer sin identitet og utvikler tilhørighet innenfor disse nettverkene av grenseoverskridende relasjoner. Oppgavens problemstilling er derfor som følger: Hvordan dannes og forhandles identitet og tilhørighet innen transnasjonal sosiale felt blant andregenerasjon med kurdisk bakgrunn som har vendt tilbake til foreldrenes hjemland? Studien fant at informantenes livsfase, familiebakgrunn og foreldrenes engasjement var spesielt viktig for utviklingen av informantenes transnasjonale praksis, identitet og tilhørighet. Ungdommenes identitetsuttrykk varierte med kontekst og ble påvirket av tilværelsen i foreldrenes hjemland, samt av deres forhold til venner og familiemedlemmer i to land. Deres identitet kan derfor beskrives som både vestlig og kurdisk: Et fremtredende tema i intervjuene var hvordan informantene følte tilhørighet til så vel foreldrenes hjemland som til oppvekstlandet. Et tredje funn var at informantenes integrering i oppvekstlandet var en viktig forutsetning for utvikling av transnasjonale praksiser i form av retur. Denne studien tar sikte på å gi innsikt i identitet og erfaring hos et lite utvalg informanter fra andregenerasjon med kurdisk bakgrunn som vender tilbake til foreldrenes hjemland. Denne gruppen skiller seg sannsynligvis fra jevnaldrende med kurdisk bakgrunn i Vesten generelt med hensyn til bakgrunn og i kraft av sine unike opplevelser som følge av å ha reist tilbake. Transnasjonal kontakt i form av retur er i tillegg hovedsakelig aktuelt for kurdere fra den irakiske delen. Likevel kan studiet av mine informanters oppvekst i Vesten gi innsikt i erfaringen av identitet og tilhørighet hos andregenerasjon med kurdisk bakgrunn generelt.