• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Unge pokerspillere. Læringsprosesser mellom utdanning og stigmatisering

Talberg, Niri
Doctoral thesis
View/Open
PhD--Niri-Talberg--2019.pdf (1.902Mb)
Year
2018
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-64145

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for pedagogikk [1671]
Abstract
I denne avhandlingen studeres unge pokerspilleres læringsprosesser, utfordringer med å kombinere spill og utdanning, samt stigma knyttet til poker.

Tradisjonell pengespillforskning har gått fra en moralsk fordømmende retning til primært å kartlegge spilleproblemer. Ingen av disse retningene er opptatt av det særegne ved poker eller åpne for å se ferdighetselementer eller ferdighetsutvikling i spillet.

Nettpoker har åpnet for en rekke nye læringsartefakter (læringsverktøy) og mulighet til å studere informasjon som ikke var tilgjengelig tidligere. Det har bidratt til å gjøre spillerbasen bedre og mer homogen. Poker kan være svært tidkrevende. Siden den relative ferdigheten er av størst betydning blir det et «våpenkappløp» blant de beste. En pause fra poker kan gi konkurrentene et forsprang, og suksess i poker får derfor lett negative konsekvenser for utdanning.

Pokerspillerne unngikk dialog med ikke-spillerne dersom de følte at deres kompetanse ikke ble anerkjent. For de som var lei av spillet vanskeliggjorde «hullet i CV-en» veien tilbake til utdanning eller annet arbeid. Mange av spillerne ønsket å unngå spill med problemspillere, men beskrev det som vanskelig å konfrontere fremmede.
List of papers
Artikkel 1: Talberg, N. (2017). Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer? Tidsskrift for ungdomsforskning, 17(1):24-50. Artikkelen er inludert i avhandlingen, samt tilgjengelig i DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-62248
Artikkel 2: Talberg, N. (2017). Learning poker in different communities of practice - A qualitative analysis of poker players’ learning processes, and the norms in different learning communities. Journal of Gambling Issues, 2019, no 42. Artikkelen er inludert i avhandlingen, samt tilgjengelig her: https://doi.org/10.4309/jgi.2019.42.2
Artikkel 3: Talberg, N. (2017). Can We Expect More Students Dropping Out of Education to Play Poker or Has Online Poker Become too Challenging? - A Qualitative Study of Young Poker Players Trying to Balance Education and Playing Poker. Journal of Gambling Issues, 2017, 37. Artikkelen er inludert i avhandlingen, samt tilgjengelig i DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-62233
Artikkel 4: Talberg, N. - “Don’t talk to them, they will not understand”. How do young poker players reflect on criticism from non-players and how do they relate to poker players with gambling problems? Journal of Gambling Issues, 2018, 39: 258-291. DOI: 10.4309/jgi.2018.39.10. Artikkelen er inkludert i avhandlingen, og tilgjengelig i DUO: http://hdl.handle.net/10852/65032
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy