dc.date.accessioned | 2018-04-03T15:31:41Z | |
dc.date.available | 2018-04-03T15:31:41Z | |
dc.date.created | 2017-11-15T10:22:52Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Klette, Kirsti Blikstad-Balas, Marte Roe, Astrid . Linking instruction and student achievement : research design for a new generation of classroom studies. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2017, 11(3), 19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/61396 | |
dc.description.abstract | For å studere undervisningskvalitet vil det være en fordel å kombinere data fra et makro og meso- nivå med detaljerte studier av hva som skjer i klasserommet. Flere har etterlyst studier som ser på sammenhenger mellom målbar faglig fremgang og lærerens undervisning. Å få til slike studier er krevende, da det forutsetter et tett samarbeid mellom forskere fra ulike felt med ulik ekspertise innenfor nokså ulike forskningstradisjoner. En hovedambisjon i vårt pågående forskningsprosjekt er nettopp å få til en slik integrasjon. Som tittelen avslører, er vi dedikert til «Linking Instruction and Student Achievement (LISA)». I denne artikkelen presenterer vi det teoretiske og empiriske grunnlaget knyttet til undervisningskvalitet. Videre argumenterer vi for verdien av videodata i studier som sammenligner undervisningspraksiser fra ulike klasserom på en systematisk måte. Deretter presenterer vi de tre datakildene i LISA-prosjektets forskningsdesign – spørreskjemaer til elever om deres oppfatninger om lærerens undervisning, systematiske klasseromsobservasjoner, og målt fremgang på nasjonale prøver i lesing og regning. Verdien av å kombinere nettopp disse tre datakildene vil også bli diskutert. Avslutningsvis deler vi noen av våre tidlige forskningsfunn. | en_US |
dc.language | EN | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Linking instruction and student achievement : research design for a new generation of classroom studies | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.creator.author | Klette, Kirsti | |
dc.creator.author | Blikstad-Balas, Marte | |
dc.creator.author | Roe, Astrid | |
cristin.unitcode | 185,18,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 1514273 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge&rft.volume=11&rft.spage=19&rft.date=2017 | |
dc.identifier.jtitle | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge | |
dc.identifier.volume | 11 | |
dc.identifier.issue | 3 | |
dc.identifier.startpage | 19 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.5617/adno.4729 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-64007 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/61396/2/Linking%2BInstruction%2Band%2BStudent%2BAchievement.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |