Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke ambisjoner, strategier og barrierer for vekst blant et utvalg lokalmatprodusenter av kjøtt i Trøndelag. Med begrepet vekst menes det en økning i omsetning. Studien vil undersøke hvilke strategier for vekst lokalmatprodusentene har, og eventuelt hvilke utfordringer/barrierer de møter på i forbindelse med en ekspansjon. Bakgrunnen for denne studien er et ønske om å få et innblikk i lokalmatprodusentenes miljø, tanker og erfaringer om det å drive sin egen bedrift og hvilke vekstambisjoner de har for framtiden. Jeg vil forsøke å svare på følgende problemstilling: Hvilke ambisjoner for vekst finnes hos et utvalg av lokalmatprodusenter av kjøtt i Trøndelag, og hvilke muligheter og utfordringer er knyttet til ulike vekststrategier. Studien har et kvalitativt design, og casestudie ble benyttet som forskningsstrategi. Utvalget i oppgaven består av fire lokalmatprodusenter av kjøtt i Trøndelag som hver for seg utgjør en case. Datamaterialet ble samlet inn gjennom semistrukturerte forskningsintervju av daglige ledere i hver enkelt bedrift. Under behandlingen av datamaterialet ble det benyttet en temasentrert analytisk tilnærming, det vil si at casene ble analysert ut i fra de ulike temaene i det teoretiske rammeverket. Teoriene som ble brukt i denne studien baserer seg hovedsakelig på tidligere forskning om lokalmat, lokalmatprodusenter av kjøtt, vekst, vekststrategier, matverdikjeder og innovasjon. Resultatene fra analysen viser at det finnes mye skapervilje og engasjement blant casene. Lokalmatprodusentene i denne studien kan også være svært innovative ved for eksempel å finne nye produksjonsmåter, etablere samarbeid med andre produsenter, utvikle nye produkter, osv. Men selv om skaperviljen er stort, er det ikke alle som har ambisjoner for vekst. Felles for samtlige produsenter i denne studien er at motivasjonen og drivkraften i arbeidet de gjør baserer seg ikke på vekst, profitt og høye lønninger, men gleden i å skape noe.