Sammendrag
Konserter der utøvere har med seg datamaskin eller annet musikkteknologisk utstyr på scenen og utfører prosesser live som tidligere var forbeholdt musikkinnspilling og produksjon i studio, har blitt et stadig vanligere syn. Videre tilbyr høyere utdanningsinstitusjoner som Universitetet i Agder og Westerdals ACT bachelor- og masterprogram for utøvere med hovedinstrument laptop og live elektronikk. Fremveksten av slike laptopmusikere, adskilt fra DJ-sfæren, har skapt en egen type instrumentalister med et unikt sett med utfordringer og muligheter. Videre har det å benytte seg av studioteknologi i live-sammenheng blitt en integrert del av mange artisters musikalske virke på tvers av musikktradisjoner, og det utvikles stadig nye grensesnitt og strategier for live-fremføring av elektronisk musikk. Fremføringspraksisene er mange og varierer med utøverens musikalske uttrykk og kunstneriske intensjon. Økt tilgjengelighet og forbedret prosessorkraft ved dagens teknologi har gjort at valget av fremføringsstrategi og grensesnitt i stor grad har blir en estetisk og praktisk avgjørelse, fremfor en konsekvens av teknologiske forutsetninger. Utformingen av eget instrument og live-oppsett er ofte en tidkrevende, kontinuerlig prosess som innebærer mye overveielse og utprøving. Live-fremføring av elektronisk musikk er et felt som preges av å ha en kort historie og av å være i stadig endring, og som med sin utfordring og utforsking av det tradisjonelle live-begrepet fortsetter å forundre forskere. Hvordan løser så elektroniske musikere utfordringer i møtet med live-formatet? Og hvilke prioriteringer ligger til grunn for elektroniske musikeres valg av fremføringspraksis og grensesnitt? I denne oppgaven søker jeg å finne svar på disse spørsmålene ved å se nærmere på hvordan elektronisk musikk fremføres i dag. Jeg undersøker ulike former for tilnærminger og brukergrensesnitt, med delt fokus på de tekniske, estetiske og filosofiske aspektene disse bringer med seg. Gjennom kvalitative intervjuer belyses utøvernes egne erfaringer og refleksjoner: hva som inngår i utformingen av instrumentet eller oppsettet, hvilke valg som tas med tanke på live-fremføring og hvorfor, hva som er viktig for dem i live-situasjonen, og hvordan den oppleves. Oppgaven redegjør for motivasjonen som ligger bak valgene som tas, og den eventuelle innvirkningen disse vil ha for ulike aspekter ved en live-fremførelse.