• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Multisystemisk terapi for ungdom med atferdsvansker - også virksomt på internaliserende vansker?

Wasmuth, Julie Birgitta Aune
Master thesis
View/Open
2017UiOHovedoppgave.pdf (1.057Mb)
Year
2017
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-62400

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2993]
Abstract
Bakgrunn: Alvorlige atferdsvansker hos ungdommer utgjør en samfunns- og behandlingsmessig utfordring. Ungdommene har ofte psykiske vansker som tilleggsproblematikk, noe som øker risikoen for ytterligere negative utfall. Multisystemisk terapi (MST) er en familiebasert behandling som i tidligere studier har vist effekt på ungdommers internaliserende vansker. En slik effekt av behandlingen er imidlertid lite diskutert og utforsket. Denne studien utforsker effekten av MST på internaliserende vansker i et norsk utvalg ungdom med atferdsvansker, og undersøker om endring i internalisering varierer med kjønn, alder og hvem som rapporterer symptomene. Metode: Undersøkelsen er et selvstendig forskningsprosjekt med data innsamlet av NUBU (Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge). Utvalget bestod av 100 ungdommer med atferdsvansker som ble randomisert til MST og kontrollgruppe. Foreldre, lærere og ungdommene selv rapporterte internalisering gjennom ASEBA før og etter behandling. Betydningen av behandlingsbetingelse, kjønn og alder, ble undersøkt med t-test, reliable change index og separate multiple regresjonsanalyser for hver informantgruppe. Resultater: De parede t-testene viste en signifikant endring i internalisering fra pretest til posttest i MST-gruppen, men ikke i kontrollgruppen. Regresjonsanalysene viste ingen signifikant forskjell mellom MST og kontrollgruppe i behandlingseffekt, men resultater fra alle informantgrupper pekte i retning av at MST var assosiert med større nedgang i internalisering. Resultatene ga ingen indikasjon på at kjønn var relatert til endring i internalisering. De eldre ungdommene rapporterte selv større bedring i internalisering på tvers av behandlingsbetingelser. Læreres vurdering av ungdommers internalisering var avvikende fra ungdommenes og foreldrenes vurderinger. Konklusjon: Resultatene fra denne studien gir delvis støtte til at MST har effekt på internaliserende vansker, og at denne behandlingen kan være å fortrekke for ungdom med atferdsvansker og internaliserende tilleggsvansker. Kjønnsforskjeller blant ungdom med atferdsvansker i Norge kan ha mindre betydning for utfallet i behandling enn grad av internaliserende vansker ved oppstart i behandling. Eldre ungdommer kan generelt ha større utbytte av behandling for internaliserende vansker. Flere aspekter ved endringsteorien i MST kan ha betydning for den observerte behandlingseffekten.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy