Hide metadata

dc.contributor.authorBastiansen, Camilla
dc.date.accessioned2017-09-21T22:27:41Z
dc.date.available2017-09-21T22:27:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBastiansen, Camilla. Den norske punkens og post-punkens visuelle kultur: Plateomslagene til De Press, Kjøtt og The Aller Værste!. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/58392
dc.description.abstractDe Press, Kjøtt og The Aller Værste! var en del av den første norske punkbevegelsen i Norge, og var aktive i perioden fra 1979 til 1981. Denne oppgaven er en designhistorisk analyse av utvalgte plateomslag til disse bandene. Med utgangspunkt i plateomslagene som et grafisk designobjekt, undersøker oppgaven plateomslagenes designprosess og relasjon til kunstfeltet, som en del av deres visuelle kultur. Oppgaven har videre til hensikt å få frem hvordan punken brakte med seg en energi som ga uttrykk i en «gjør-det-sjøl» kultur. Oppgavens hovedproblemstilling er på hvilken måte plateomslagene til De Press, Kjøtt og The Aller Værste! visualiserer en punk og post-punk estetikk. Bandene var aktive både under punkens periode i Norge og post-punken i England, og oppgaven diskuterer om plateomslagene uttrykker impulser fra begge disse retningene. Av den grunn vil denne oppgaven også bevege seg i en internasjonal retning med spesiell vekt på den engelske punkens og post-punkens grafiske design i plateomslag. Ut i fra denne hovedproblemstillingen vil designprosess, visuelle referanser til billedkunst og andre kulturelle assosiasjoner i plateomslagene til De Press, Kjøtt og The Aller Værste! utforskes. Oppgaven viser at medlemmer fra De Press, Kjøtt og The Aller Værste! selv var involvert i designet av deres egne plateomslag. De hadde ideene, nettverket og kunnskapen som skulle til for å lage de selv. Deres tilnærming til designprosessen ble drevet av «gjør-det-sjøl» kulturen. Samtidig har de i utformingen av plateomslagene anvendt appropriasjon av både populærkulturelle elementer, massemedier og kunstverk. I kunstreferansene til De Press, Kjøtt og The Aller Værste! var spesielt dadaismen en uttrykksform som de synes både å ha lært av, og blitt inspirert av. Men utformingen og innholdet gir også klare kulturelle assosiasjoner til sosiale og samfunnsaktuelle temaer, som kan knyttes til historiske og aktuelle hendelser på 1970 tallet og 1980 tallet. Samlet sett har oppgaven hatt til hensikt å vise hvordan plateomslagenes design blandet elementer fra både punkens og post-punkens estetikk.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleDen norske punkens og post-punkens visuelle kultur: Plateomslagene til De Press, Kjøtt og The Aller Værste!nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-21T22:27:41Z
dc.creator.authorBastiansen, Camilla
dc.identifier.urnURN:NBN:no-61102
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58392/1/Bastiansen---master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata