Abstract
I dagens nyhetsbilde er det en type nyheter som er lite utforsket. Nyheter for barn skiller seg fra andre nyhetsmedier ved å være spesialtilpasset en spesifikk målgruppe. Denne studien hadde som formål å undersøke nyhetsbildet barn fikk presentert i ukeavisa Aftenposten Junior og TV-programmet NRK Supernytt, året 2014-2015. Med en kvantitativ innholdsanalyse ble det kartlagt nyhetenes tematiske innhold, samt i hvilken grad barn ble synliggjort. Med kvalitative tekstanalyser og intervjuer med redaksjonene ble innholdets tilpasning til barn studert ytterligere. Empirien er analysert i lys av medievitenskap og teori om barns rettigheter og samfunnsborgerskap. Funnene viser at nyheter for barn utfordrer etablerte definisjoner på nyheter og nyhetskriterier. Nyhetene inneholder alle temaer. NRK Supernytt og Aftenposten Junior hadde flest saker innen sport og kultur, men presenterte også samfunnsorienterte saker, og alvorlige hendelser. I sistnevnte saker ble det brukt beroligende virkemidler og utdypende forklaringer. Nyhetsbildet viste barns perspektiv i stor grad. NRK Supernytt og Aftenposten Junior synliggjør barn gjennom valg av saker og kilder. Barn ble presentert som nåværende samfunnsborgere med rett til å bli sett og hørt. Nyhetsbildet bar preg av dialog mellom målgruppen og redaksjonen.
Among the available news today, there is one type of news that has been little researched. Children’s news stands out from other news media by being customized to a specific audience. This study aimed to explore the news presented to children in the weekly newspaper Aftenposten Junior and the TV program NRK Supernytt, in the year 2014-2015. A quantita-tive content analysis was used to analyze the subjects in the news and to what extent children were represented and given a voice. Qualitative textual analysis and interviews with the news editors were used to study how the content was adaptation to children further. The analyses where made in light of media science and theory on children's rights and citizenship. The findings show that children's news challenges established definitions of news and news values. The news contains a wide range of subjects. NRK Supernytt and Aftenposten Junior had a high number of stories about sport and culture, but presented society oriented news stories and serious events as well. In the latter, calming strategies and thorough explanations were used in the news stories. The news where showing child's perspective to a large extent. NRK Supernytt and Aftenposten Junior make children visible through the choice of news stories and sources. Children were presented as current citizens with the right to be seen and heard. Dialogue between audience and editors shape the news.