Hide metadata

dc.contributor.authorSolheim, Else Malin
dc.date.accessioned2017-09-07T22:27:54Z
dc.date.available2017-09-07T22:27:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSolheim, Else Malin. Portvokter, kritiker, eller heiagjeng?. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/57907
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg hvordan musikknettsidenes innhold er annerledes sammenlignet med avisenes musikkartikler på nett. Ved bruk av kvalitativt intervju med tre journalister og to musikkskribenter, og kvantitativ innholdsanalyse av 454 artikler, hentet fra en toukersperiode høsten 2016 og våren 2017, er dette grunnlag for studiens analyse og funn. Basert på dette har jeg analysert hva avisene fokuserer på av innhold, hva musikknettsider fokuserer på, og hva som er likt og ulikt mellom dem. Dette blir hovedsakelig diskutert ut ifra teorier om portvaktfunksjonen og nyhetskriterier. Studiens hovedfunn viser at avisene publiserer mer kjendisnyheter på sine musikksider enn anmeldelser av musikkutgivelser, mens musikknettsidene fokuserer mye på musikknyheter og -kritikk. Både aviser og musikknettsider prioriterer norske artister, men hvilke norske artister de skriver om, varierer fra nettside til nettside. Avisene skriver mer om norske artister kjent fra talentprogram, noe musikknettsidene ikke publiserer om. Det er tydelig at det har skjedd en endring i avisenes innhold på nett, men også en endring hos etablerte musikknettsider som møter konkurranse fra andre musikknettsider.nob
dc.description.abstractIn this thesis, I examine how the content in online music magazines differs from the music sites of online newspapers. Interviews with music journalists and -writers, and a content analysis of 454 articles from one two-week-period in the autumn of 2016 and one two-week-period the spring of 2017 – is the ground for the findings and discussion. Based on this, I have analyzed what the newspapers and the music sites focus on, when it comes to content; what is different and what its similar between them. The findings are mainly discussed by theories of gatekeeping and news criteria. The thesis main findings show that the newspapers publish more celebrity news than music reviews, while the music sites have more music news and reviews in their content. Both the newspapers and the music sites have their focus on covering Norwegian acts, but which artists they write about, varies from site to site. The newspapers write mainly about Norwegian artists known from talent shows on TV, while the music sites do not. It is clear there has been a change in the newspapers online content, but also a change in established online music magazines that now compete with other music websites.eng
dc.language.isonob
dc.subjectSolheim
dc.subjectMusikkjournalistikk
dc.titlePortvokter, kritiker, eller heiagjeng?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-07T22:27:54Z
dc.creator.authorSolheim, Else Malin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60817
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/57907/1/masteroppgave_Solheim.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata