Abstract
Bakgrunn: En viktig målsetting for det offentlige helsevesenet er å tilby tjenester av høy kvalitet. Kvalitet kan måles på flere måter; én måte er ved å undersøke hvor tilfreds pasientene er med helsetjenestene. Det er viktig å studere hvordan tilfredshet varierer med sosioøkonomiske faktorer for å danne et bilde av hvordan ulike befolkningsgrupper oppfatter det offentlige helsetilbudet. Formål: Denne studien undersøker hvorvidt tilfredsheten pasienter uttrykker med fastlegen påvirkes av helsetilstand og sosioøkonomisk status. Metode: Multivariat logistisk regresjon benyttes for å undersøke om det foreligger en sammenheng mellom pasienters helsetilstand eller sosioøkonomiske status og deres vurdering av fastlegen. Studien anvender data fra Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelse om helse fra 2012. Pasienters tilfredshet ble undersøkt ved deres vurdering av fem påstander om fastlegen. Resultater: Analysene viste en statistisk signifikant sammenheng mellom pasientenes egenvurderte helse og deres vurdering av fastlegen. Individer med dårlig helse hadde lavere sannsynlighet for å uttrykke tilfredshet med påstandene om fastlegen. For de sosioøkonomiske faktorene var resultatene tvetydige; studien fant ingen klar sammenheng. Konklusjon: Pasienttilfredshet er et komplekst begrep som påvirkes av flere faktorer; også faktorer utenfor helsetjenesten. Denne studien har avdekket at det foreligger en sammenheng mellom pasientenes egenvurderte helse og deres vurdering av fastlegen. Effekten av helse var robust i alle modellene.
Background: An important objective for the public health service is to provide high quality services. Quality can be measured in several ways; one approach is to estimate patients’ level of satisfaction. It is important to study how contentment with health services is affected by socioeconomic factors to see how different population groups perceive the public health services. Aim: This study investigates whether the satisfaction patients express with their general practitioner (GP) is affected by their own health state and socioeconomic status. Method: Multivariate logistic regression is used to examine whether there is a correlation between the patient’s health state and socioeconomic status, and their assessment of the GP. Based on data from Statistics Norway’s Living Conditions Survey on Health from 2012, patient’s satisfaction is measured by their reported contentment with five statements about their GP. Results: The study found a statistically significant relationship between the patients’ self-assessed health and their level of contentment with the GP. Individuals with poor self-perceived health showed lower likelihood of expressing satisfaction with the statements about the GP. For income, education and activity status, the results were ambiguous; the study found no clear association between the socioeconomic factors and the reported satisfaction. Conclusion: Patient satisfaction is a complex term, and patients’ satisfaction is likely to be influenced by several factors, also factors outside the health service. This study found an association between patients’ self-assessed health and their evaluation of the GP. The effect of health was robust in all models.