• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Komorbiditet og eksternaliserende og internaliserende vansker hos barn

Stakvik, Julie Olsen
Master thesis
View/Open
Komorbiditet-og ... rende-vansker-hos-barn.pdf (1.127Mb)
Year
2017
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-59974

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2853]
Abstract
Epidemiologiske studier viser at separate former for psykiske vansker hos barn kan forekomme samtidig, og at dette skjer langt oftere enn ved tilfeldigheter. Dette kan ha store konsekvenser for barnets videre utvikling da komorbiditet er blitt assosiert med mer alvorlige symptomer og flere vansker senere i livet. For å drive effektiv forebygging og tilrettelegging er det derfor nødvendig å studere årsaker og risikofaktorer for komorbiditet, også hos normalpopulasjoner. Denne studien undersøkte komorbiditet ved å se på samvarians mellom eksternaliserende og internaliserende vansker, samt overlapp mellom underordnede symptomgrupper. Videre undersøkte vi om samvarians mellom internaliserende og eksternaliserende vansker var relatert til felles risikofaktorer, mer spesifikt barnets interferenskontroll og foreldres utdanning. Studien bygger på data hentet fra forskningsprosjektet «HOPP-Læring», ledet av professor Per Morten Fredriksen ved Høyskolen Kristiania. HOPP-Læring er et pågående, longitudinelt prosjekt som følger elever på samtlige barneskoler i Horten Kommune. Datamaterialet benyttet i denne oppgaven stammer primært fra første oppfølging (våren 2016) etter baseline, og ble begrenset til elever på 6. og 7. trinn (971 barn i alderen 10-12 år). Variabler er målt ved selvrapportering fra foreldre og elever, samt elevenes kognitive testskårer. Resultatene viste signifikant moderat samvarians mellom internaliserende og eksternaliserende vansker, der samvarians varierte for de ulike symptomgruppene. Hverken interferenskontroll eller foreldreutdanning var i dette tilfellet sterke prediktorer for internaliserende og eksternaliserende vansker hos barn i alderen 10-12 år. Derimot fant vi signifikante gruppeforskjeller i samvarians i henhold til prediktorene, hvilket kan indikere at prediktorene er assosiert med andre relevante risikofaktorer. Studien understreker betydningen av å undersøke komorbiditet og samvarians hos normalpopulasjoner, både på overordnet og underordnet symptomnivå, da det kan se ut som at samvarians kan oppstå før symptomene blir alvorlige.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy