Hide metadata

dc.contributor.authorMelbø-Jørgensen, Weronica
dc.date.accessioned2017-08-18T22:27:39Z
dc.date.available2017-08-18T22:27:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationMelbø-Jørgensen, Weronica. En mørk fortid for en lysere fremtid?. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/57151
dc.description.abstractSteilneset minnested ble åpnet på sankthansaften i Vardø i 2011. Minnestedet, som også er kjent som «heksemonumentet», representerer de henrettede under trolldomsprosessene i Finnmark. Monumentet består av byggverk av den prisbelønnede arkitekten Peter Zumthor, en installasjon av den verdenskjente, nå avdøde, kunstneren Louise Bourgeois og er et unikt eksempel på norsk minnekultur. Denne oppgaven omhandler historiebruk i tilknytning til Steilneset minnested. Den tar for seg minnestedets tiltenkte funksjoner og de ulike aktørenes bidrag og intensjoner. Oppgaven ser på hvordan «heksehistorien» brukes i offentlige, kulturelle og kommersielle sammenhenger og eventuelle konflikter som har oppstått på bakgrunn av dette. Aktørene som trekkes frem er blant annet staten, Vardø museum, media, reiselivsbransjen, den lokale barne- og ungdomsskolen og representanter fra kultursektoren i Finnmark. Intervjuer er utført med flere av aktørene: lærere, tidligere skuespillere og poprockbandet Kråkesølv fra Bodø. Kråkesølv har produsert bestillingsverket «Kjetterbålet» som er inspirert av et besøk på Steilneset minnested. Vardø museum har i tilknytning til Steilneset minnested opprettet et undervisningsopplegg som blir gjennomgått i oppgaven, og som ligger til grunnlag for en undersøkelse utført blant elever på 8. og 10. klassetrinn ved Vardø barne- og ungdomsskolehøsten 2016. Denne indikerer at bruk av historie til pedagogiske formål og demokratisk utvikling kan ha samfunnsverdi og være et nyttig redskap til å bekjempe , unyansert historieforståelse og rene myter. Undersøkelsen viser også populærkulturens innvirkning på barnas historieforståelse. Skoleprosjektet knytter fortiden til samtiden ved å aktualisere elementer fra trolldomsprosessene og knytte dem til elevenes hverdag. På bakgrunn av dette viser spørreundersøkelsen og studien også hvordan fortiden kan brukes som et redskap i håp om å skape en lysere fremtid.nob
dc.language.isonob
dc.subjectVardø
dc.subjectHistorie
dc.subjecttrolldomsprosesser
dc.subjecthistoriebruk
dc.subjectSteilneset minnested
dc.titleEn mørk fortid for en lysere fremtid?nob
dc.title.alternativeA dark past for a brighter future?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-08-18T22:27:39Z
dc.creator.authorMelbø-Jørgensen, Weronica
dc.identifier.urnURN:NBN:no-59891
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/57151/1/Masteroppgave_Melb--J-rgensen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata