• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for arkeologi, konservering og historie
  • Historie
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for arkeologi, konservering og historie
  • Historie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En mørk fortid for en lysere fremtid?

Melbø-Jørgensen, Weronica
Master thesis
View/Open
Masteroppgave_Melb--J-rgensen.pdf (2.685Mb)
Year
2017
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-59891

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Historie [993]
Abstract
Steilneset minnested ble åpnet på sankthansaften i Vardø i 2011. Minnestedet, som også er kjent som «heksemonumentet», representerer de henrettede under trolldomsprosessene i Finnmark. Monumentet består av byggverk av den prisbelønnede arkitekten Peter Zumthor, en installasjon av den verdenskjente, nå avdøde, kunstneren Louise Bourgeois og er et unikt eksempel på norsk minnekultur. Denne oppgaven omhandler historiebruk i tilknytning til Steilneset minnested. Den tar for seg minnestedets tiltenkte funksjoner og de ulike aktørenes bidrag og intensjoner. Oppgaven ser på hvordan «heksehistorien» brukes i offentlige, kulturelle og kommersielle sammenhenger og eventuelle konflikter som har oppstått på bakgrunn av dette. Aktørene som trekkes frem er blant annet staten, Vardø museum, media, reiselivsbransjen, den lokale barne- og ungdomsskolen og representanter fra kultursektoren i Finnmark. Intervjuer er utført med flere av aktørene: lærere, tidligere skuespillere og poprockbandet Kråkesølv fra Bodø. Kråkesølv har produsert bestillingsverket «Kjetterbålet» som er inspirert av et besøk på Steilneset minnested. Vardø museum har i tilknytning til Steilneset minnested opprettet et undervisningsopplegg som blir gjennomgått i oppgaven, og som ligger til grunnlag for en undersøkelse utført blant elever på 8. og 10. klassetrinn ved Vardø barne- og ungdomsskolehøsten 2016. Denne indikerer at bruk av historie til pedagogiske formål og demokratisk utvikling kan ha samfunnsverdi og være et nyttig redskap til å bekjempe , unyansert historieforståelse og rene myter. Undersøkelsen viser også populærkulturens innvirkning på barnas historieforståelse. Skoleprosjektet knytter fortiden til samtiden ved å aktualisere elementer fra trolldomsprosessene og knytte dem til elevenes hverdag. På bakgrunn av dette viser spørreundersøkelsen og studien også hvordan fortiden kan brukes som et redskap i håp om å skape en lysere fremtid.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisTemplatesAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy