• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Deltakende design med jenter - for en dypere forståelse av jenters forhold til helse- og livsstil-applikasjoner

Klevstul, Silje
Master thesis
View/Open
DeltakendeDesignMedJenter_Klevstul.pdf (49.69Mb)
Year
2017
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-59655

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for informatikk [3603]
Abstract
Den utbredte bruken av smarttelefoner har bidratt til en enorm vekst av helse-apper. Blant det store mangfoldet av applikasjoner, så er helse- og livsstil-apper de mest brukte og en stor brukergruppe er jenter. På tross av dette finnes det lite forskning som kartlegger hvilke krav, ønsker og behov jenter har til slike apper, og det finnes lite aktiv deltakelse i designprosessen med brukergruppen. Kartleggingen frem til nå har primært fokusert på helse-apper for barn og voksne i sykdomshåndtering. Prosjektet sitt formål har vært å gi en dypere forståelse av jenter sitt forhold til helse- og livstil-apper, for å bidra til å utvide forskningsfelt. For å oppnå aktiv deltakelse har det blitt benyttet deltakende designaktiviteter i samarbeidet, og dette resulterte i ulike funn knyttet til jentenes forhold til helse- og livsstil-apper og en prototype som gjenspeiler deres verdier. Deltakerne hadde i flere tilfeller opplevd at tilgjengelige helse-apper ikke levde opp til deres behov, og de brukte dem derfor sjeldent. Resultatene fra prosjektet viser at inkludering av riktig målgruppe innenfor utviklingen av helse-og livsstil-apper er viktig for det endelige resultatet. Deltakerne hadde mange gode idéer til hva de ønsket, og den deltakende designprosessen ga deltakerne stor innvirkning på designet og selve prosessen. Det resulterte i funn som reflekterer deres verdier.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy