Hide metadata

dc.contributor.authorHalstensgaard, Cecilie Drougge
dc.date.accessioned2017-03-24T22:28:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationHalstensgaard, Cecilie Drougge. Hvordan kommunisere gjennom skreven tekst? En tekstvitenskapelig undersøkelse av tre brevmaler om særskilt språkopplæring i Osloskolen. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/55087
dc.description.abstractAvhandlingen er en tekstvitenskapelig undersøkelse av tre brevmaler om særskilt språkopplæring i Osloskolen. Særskilt språkopplæring er en juridisk forankret rettighet for elever fra språklige minoriteter. Dette etter Opplæringsloven § 2-8 (1998). Rettigheten er ment for elever som har svake norskspråklige evner, og har som mål å gi eleven bedre kompetanse i norsk språk. Når eleven har tilfredsstillende norskspråklig evne, faller rettigheten bort. Frem til eleven er fylt 15 år, må elevens foresatte samtykke i at eleven mottar rettigheten. Utdanningsetaten Oslo har utformet tre tekster skolene kan benytte som mal for å kommunisere informasjon, tilbud og vedtak om rettigheten særskilt språkopplæring til elever og foresatte. Intervjuer med tre skoleledere i Osloskolen viser at deres skoler ikke bearbeider malene, men bruker dem som standardbrev i kommunikasjon med de foresatte. Gjennom tekstene skal de foresatte bli gitt innsikt i, og evne til å regulere, sine barns rettigheter. Denne innsikten og evnen skal de deretter benytte til å ta kompetente valg om elevens videre utdanning. Dette forutsetter imidlertid at disse tekstene kommuniserer med de foresatte, og gjør disse til kompetente deltakere i den kommunikative situasjonen. Denne avhandlingen forsøker å besvare spørsmålet om hvilke forutsetninger som må være tilstede for at Utdanningsetaten Oslo og Osloskolen skal utforme tekster som legger til rette for kommunikasjon med de foresatte. Slutningene som trekkes bygger på en forståelse om at skriftlig kommunikasjon ikke kan realiseres kun ved å gi informasjon, men at det må være tilstede en samhandling mellom deltakerne i den kommunikative situasjonen. I tråd med dette er avhandlingen i stor grad teoretisk forankret i systemisk-funksjonell grammatikk og dermed i en sosiokulturell forståelse av språket. Intervjuer med skoleledere i avhandlingen gir holdepunkter for å anta at det mangler tilstrekkelig kontroll og styring av ressursene på skolenivå, samt standardiserte vurderingsverktøy, noe som kan medføre at enkelte elever får særskilt norskopplæring lenger enn nødvendig. Dette kan komme i konflikt med de faglig betingede hensynene til elevene som ligger til grunn for den aktuelle delen av Opplæringsloven. Avhandlingen vil vise at det må flere endringer til på det strategisk-organisatoriske planet før målet om kommuniserende tekster kan nås. Det vil kreve normendringer, kompetanseøkning og tettere samarbeid mellom skole og etat. I første omgang kreves det en større bevissthet om leserne erfaringer, kompetanser og behov.nob
dc.language.isonob
dc.subjectKommunikasjon
dc.subjecttekstnormer
dc.subjectsjanger
dc.subjectforfatterstemmer
dc.subjecttekst
dc.subjectkontekst
dc.subjectmodellesere
dc.subjectlesertilpasning
dc.titleHvordan kommunisere gjennom skreven tekst? En tekstvitenskapelig undersøkelse av tre brevmaler om særskilt språkopplæring i Osloskolennob
dc.title.alternativeHow to communicate through written text?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-03-24T22:28:31Z
dc.creator.authorHalstensgaard, Cecilie Drougge
dc.identifier.urnURN:NBN:no-57894
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/55087/1/Halstensgaard_Masteroppgave--1-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata