Hide metadata

dc.contributor.authorSalemonsen, Eilif
dc.date.accessioned2017-03-24T22:28:24Z
dc.date.available2017-03-24T22:28:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSalemonsen, Eilif. Spekulative bilder: Adolph Tidemands historiemaleri i 1840-årene – seks utvalgte tegninger sett i lys av samtidig tysk historiemaleri og hegeliansk dialektisk tenkning. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/55078
dc.description.abstractDet tradisjonelle synet på Adolph Tidemand (1814–1876) har vært at han er en enkel og lettfattelig kunstner med et jordnært kunstsyn, tilpasset et uforberedt publikum uten særlige forutsetninger for å forstå mer avansert kunst. Denne oppgaven presenterer en nytolkning av Tidemands metoder og intensjoner som historiemaler i 1840-årene. Det legges særlig vekt på Tidemands dialog med bilder fra kunsthistorien, en side ved hans kunstneriske praksis som tidligere har blitt viet liten oppmerksomhet. Ved hjelp av Erwin Panofskys (1892–1968) ikonografibegrep og G.W.F. Hegels (1770– 1831) dialektiske tenkemåte, utvikles et nytt begrep: dialektisk ikonografi, som er en utvidelse av Panofskys ikonografibegrep etter Hegels dialektikk. Å se Tidemands arbeid i lys av dialektisk ikonografi kan endre vår forståelse av Tidemands kunstneriske metode. I sammenheng med samtidig tysk historiemaleri og hegeliansk dialektisk tenkning, belyses det hvordan Tidemands dialog med kunsthistorien gir bildene et dypere historiefilosofisk meningsnivå. Sentralt i oppgaven står analysen av seks tegninger som befinner seg i grafikk- og tegningsamlingen ved Nasjonalmuseet. I analysen fremkommer det hvordan tittelen og det umiddelbare motivet i Tidemands tegninger står i et rasjonelt forhold til komposisjonens kunsthistoriske forbilde. Det antydes hvordan Tidemand har bygget komposisjoner opp i dialog med verk av blant andre Rafael (1483– 1520), Albrecht Dürer (1471–1528) og Jacques-Louis David (1748–1825). Tidligere har Tidemands historiemaleri på 1840-tallet blitt vurdert som et historiemaleri der detaljrealisme og psykologisk innlevelse var det sentrale. Et dialektisk-ikonografisk perspektiv er fruktbart fordi det viser at Tidemands dialog med kunsthistorien er meningsbærende, og en økt bevissthet rundt denne siden ved hans kunstneriske praksis kan øke forståelsen for meningslag i hans kunst som tidligere har vært oversett.nob
dc.language.isonob
dc.subjectTidemand historiemaleri ikonografi dialektikk
dc.titleSpekulative bilder: Adolph Tidemands historiemaleri i 1840-årene – seks utvalgte tegninger sett i lys av samtidig tysk historiemaleri og hegeliansk dialektisk tenkningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-03-24T22:28:24Z
dc.creator.authorSalemonsen, Eilif
dc.identifier.urnURN:NBN:no-57886
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/55078/1/MasteroppgavePrintSalemonsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata