Abstract
Bakgrunn: Læringsbasert rusbehandling (LBR) ble innført som behandlingsmetode i to barnevernsinstitusjoner under Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) i 2010. Det finnes forskning på hvilke faktorer i behandlingen som kan tillegges mest betydning for gode behandlingsresultater; behandlingsmetode eller andre faktorer (relasjoner). Men det forekommer lite kunnskap om hvordan ungdommer i LBR-behandling i Norge og ansatte vektlegger betydningen av behandlingsmetode (LBR) og relasjoners betydning for positive behandlingsresultater. Hensikt: Formålet med studien er å få fram kunnskap om ungdommers og ansattes erfaringsbaserte meninger om rusbehandlingsmetoden LBR og relasjoners betydning for måloppnåelsen rusfrihet. Metode: Datagrunnlaget er hentet fra to spørreundersøkelser laget til bruk i denne studien; en til ungdommer og en til ansatte. Begge gruppene ble spurt om det samme. Spørreundersøkelsen hadde åpne og lukkede svaralternativer. Problemstillingen ble belyst ved hjelp av fire forskningsspørsmål anvendt på det empiriske materialet. Resultatene er sammenholdt med den teoretiske bakgrunnen for studien. Resultater: Funnene tyder på at ungdommene er opptatt av behandlingsmetoden LBR som ytre motivator (belønninger), og relasjoner til ansatte. Ungdommene vektlegger likevel både betydningen av LBR for rusfrihet og relasjoners betydning lavt. Funnene tyder på at de ansatte kan mye om LBR, er opptatt av gode verktøy i behandlingen og er bevisst betydningen av relasjoner som ledd i behandlingen. De ansatte vektlegger både betydningen av LBR for rusfrihet og relasjoners betydning høyt. Konklusjon: Ungdom vektlegger både betydningen av LBR for rusfrihet og relasjoners rolle i behandlingen klart lavere enn ansatte. Studien sier noe om aktørenes erfaringsbaserte holdninger og ikke noe om hvordan behandlingen faktisk gjennomføres, eller om behandlingens effekter. Det er behov for mer kunnskap. Implementeringsstudier og effektstudier vil bidra til kunnskap om faktisk gjennomføring av LBR-behandling for ungdom og behandlingens effekter.