Sammendrag
Denne oppgaven er et kvalitativt casestudie som ser på om man som leder kan drive et pedagogisk utviklingsarbeid ut fra en demokratisk tankegang. For å svare på problemstillingen har vi intervjuet to skoleledere og tre lærere ved en skole på Østlandet som har drevet et pedagogisk utviklingsprosjekt. Prosjektet ble sett utenfra som svært demokratisk. Lærerne hadde vært delaktige i prosessen ved valg av mål, visjoner og tema i forhold til dette arbeidet, og ledelsen hadde fungert som tilretteleggere. Vi finner at selv om dette aktuelle prosjektet på vår skole fremstår demokratisk, kommer det fram at prosessen likevel ikke har vært så demokratisk. Lærerne har vært med å velge mål og visjoner, men når det kommer til tema, viser data at denne har vært forhåndsbestemt og at hele prosessen med valg av tema bare har vært et spill for galleriet. I forhold til vår problemstilling ser vi derfor på hvordan det å lede skolen med åpne kort er viktig for å fremstå demokratisk. Vi finner også at prosjektet tar en ny vending etter tre år, og at data da viser at prosjektet blir langt mer demokratisk med ny rektor. Dette fordi den nye rektoren fremstår mer lydhør overfor sine ansattes behov og ønsker, noe som også fører til høyere trivsel. Vi skal se at rektor velger å lytte til sine lærere og legge prosjektet på is en stund slik at lærerne får jobbe med oppgaver og områder de selv velger og er motivert for. De generelle implikasjonene av studien dreier seg om muligheten man har som skoleleder å legge til rette for å være transparent, lydhør og endringsvillig for både å kunne være demokratisk og i tillegg lede et pedagogisk utviklingsarbeid.