• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Henger barnehagekvalitet sammen med barns kognitive og sosioemosjonelle utvikling? En longitudinell studie om barnehagen som beskyttende faktor mot sosiale ulikheter i barns utvikling

Grewal, Manpreet Kaur
Master thesis
View/Open
Hovedoppgave_18-10-16.pdf (3.318Mb)
Year
2016
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-56766

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2978]
Abstract
Hensikt: Formålet med denne studien var å undersøke sammenhenger mellom ulike kvalitetsindikatorer ved barnehagen, og barns sosioemosjonelle og kognitive utvikling over tid. Videre ble det undersøkt om barnehagekvalitet modererte sammenhenger mellom lav sosioøkonomisk status og barns kognitive og sosioemosjonelle utvikling. Metode: Denne studien benyttet datamateriale fra prosjektet «Det første vennskap» som pågikk ved Universitetet i Oslo mellom 2006-2009. Vennskapsstudien er en longitudinell studie som fulgte 586 barn i alderen 4 til 8 år. Lærere rapporterte om barnas sosioemosjonelle utvikling ved å svare på «Strengths and Difficulties Questionnaire», mens barnas arbeidsminne ble testet med tallhukommelse. Informasjon om barnehagekvalitet ble innhentet ved hjelp av intervjuer med barnehagestyrere. Resultater: Det ble funnet sammenhenger mellom barnehagens størrelse (antall barn) og høy grad av sosioemosjonelle vansker, samt mellom barnehagens størrelse og lave skårer på tallhukommelse. Høyere grad av stabilitet i barnehagens ansettelsesforhold hang sammen med lave nivåer av lærerrapporterte sosioemosjonelle vansker. Videre ble det funnet at barnehagens størrelse modererte sammenhengen mellom de ukentlige antall timer som barna oppholder seg i barnehagen og barnas sosioemosjonelle utvikling. Sosioøkonomisk bakgrunn hang sammen med sosioemosjonell og kognitiv utvikling, men barnehagekvalitet modererte ikke denne sammenhengen. Konklusjon: Barnehagens størrelse og stabilitet i personalet kan være viktige strukturelle kvalitetsindikatorer ved barnehagen. Mindre barnehager kan tenkes å være positive for barnas kognitive og sosioemosjonelle utvikling, spesielt i sammenheng med oppholdstid i barnehage.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy