Abstract
Over én av ti unge voksne har skadet seg selv i løpet av livet. Pasienter som selvskader opplever ofte negative holdninger fra hjelpere, som kan tolke selvskading som manipulativt og oppmerksomhetssøkende. Antallet blogger verden over er økende, og pasienter som selvskader blogger også om sine erfaringer. Samtidig er blogger nesten ikke brukt i forskning på selvskading. Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan pasienter som selvskader beskriver møter med helsevesenet i blogger. 50 tekster skrevet av ti kvinnelige bloggere i alderen 18-29 år fra Norge, Sverige, Storbritannia, Frankrike og Singapore er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Studien viser at møter med helsevesenet er det temaet som bloggerne oftest omtaler. Alle informantene beskriver regulering og håndtering av negativ affekt som en viktig funksjon av selvskading. Frykt, angst og sinne er affekter som flertallet av informantene konkret beskriver fra møter med hjelpere. De opplever både negative og positive holdninger fra hjelpere, men negative holdninger beskrives oftest. Disse beskrivelsene inneholder opplevelser av å bli dømt, devaluert, diskriminert og straffet. Samtidig forteller flertallet om positive relasjoner til hjelpere, og setter pris på utfordringer som tar hensyn til deres forutsetninger. De beskriver behov for samtale og forståelse i møte med hjelpere. Resultatene diskuteres med utgangspunkt i teori om affektregulering, mentalisering og attribusjon. Negativ affekt og manglende evne til å mentalisere denne affekten i øyeblikket, hos pasienten, hjelperen eller begge, kan skape et samspill som forsterker pasientens negative affekt og selvskading. Utmattelse hos hjelperen som følge av negativ affekt kan bidra til at hjelperen tar avstand og behandler pasienten som et objekt. Attribusjon av kontroll og sannsynlighet for gjentakelse kan skape sinne hos hjelperen og en påfølgende tendens til å holde hjelp tilbake. Studien kan gi insentiv til mer utdanning og veiledning av hjelpere og understreker viktigheten av nasjonale retningslinjer for behandling.
More than one in ten young adults aged 18-24 have self-harmed during their lifetime. Patients who self-harm often experience negative attitudes from health professionals, who might see self-harm as manipulative or attention seeking. The number of personal Internet blogs is increasing world wide, and some patients who self-harm also blog about their experiences. Despite this, only a fem studies have used blogs to explore self-harm. The main aim of this study has been to examine how patients who self-harm describe their encounters with health professionals in blog entries. Thematic analysis has been used to analyze 50 blog entries written by ten young female bloggers aged 18-29 from Norway, Sweden, Great Britain, France and Singapore. The study shows that encounters with health professionals is the most frequent theme that these young women write about in their blogs. All of the informants describe regulation and management of negative affect as a key function of self-harm. Fear, anxiety and anger are affects that most of them experience during encounters with health professionals. They encounter both negative and positive attitudes from health professionals, but negative attitudes are most often described. These descriptions are characterized by experiences of judgement, devaluation, discrimination and punishment. Despite this, most of the informants have positive relationships with health professionals and appreciate suitable challenges from them. Most of the informants describe a need for conversation and understanding from health professionals. The findings are discussed in relation to theory on affect regulation, mentalization and attribution. Negative affect and a lack of ability within the patient, helper or both to mentalize this affect, may create an interaction that aggravates negative affect and the need to self-harm within the patient. The negative affect encountered at work might also exhaust the helper, and as a result the helper might be more distant and objectify the patient. Attribution of control and the likelihood of repetition may create anger within the helper and a subsequent tendency to withdraw helping behavior. This study suggests that health professionals should be provided with more knowledge and guidance, and that clinical guidelines for treatment of people who self-harm may counteract negative attitudes and discrimination.