Abstract
I denne studien er lærere i den norske skolen intervjuet om sin opplevelse av møtet med elever som har vært utsatt for omsorgssvikt. Tolv kvalitative intervjuer ble gjennomført med tolv norske lærere fra barnetrinnet, ungdomstrinnet og den videregående skolen. Studien omhandler læreres forståelse av begrepet omsorgssvikt, hvilke tegn de ser etter når de oppdager den når den inntreffer hos elevene på sine skoler, og hvordan de opplever ansvaret rundt å oppdage omsorgssvikt. Studien er teoretisk forankret i Bronfenbrenners økologiske teori. Intervjuene ble analysert ved hjelp av tematisk analyse, i et rammeverk der virkeligheten forstås som sosialt konstruert. Analysen viste at lærerne opplevde det å oppdage omsorgssvikt som en utfordring. Fem hovedtemaer ble avslørt: Forståelsen av omsorgssvikt og tilhørende konsekvenser, observerte symptomer og hva barna blir utsatt for, sikkerhet og usikkerhet, kommunikasjon og relasjoner og ansvar og rolleforståelse. Lærerne hadde en god forståelse av omsorgssviktbegrepet. Deres forståelse lignet den utviklingspsykologiske litteraturens beskrivelser av omsorgssvikt. Lærerne hadde et helhetlig perspektiv på hva omsorgssvikt er. De knyttet problemene relatert til omsorgssvikt til utfordringer i nåtidens samfunn. I oppdagelsen av omsorgssvikt gjorde lærerne helhetsvurderinger, der de la vekt på ulike tegn både ved foreldrene og barna. Ansvaret knyttet til oppdagelsen av omsorgssvikt opplevdes ulikt ut i fra kjønn. De mannlige lærerne opplevde ansvaret generelt mindre tungt, omfattende og vanskelig enn de kvinnelige lærerne. Kommunikasjonen med og relasjonene lærerne hadde til elevene, foreldre og hjelpeapparatet spilte en viktig rolle for forståelsen av omsorgssvikten, hvordan de opplevde å oppdage den og hvordan ansvaret opplevdes. Den viktigste implikasjonen er at kommunikasjonen mellom hjelpeapparatet og skolen må bedres, for at lærernes motivasjon for å melde bekymring holdes oppe.
In this study Norwegian teachers have been interviewed on their experience of their meeting with pupils that have been maltreated by their parents. Twelve qualitative interviews have been conducted with twelve Norwegian teachers from primary school, secondary school and high school. The study is about the teachers understanding of maltreatment, which signs they are looking for when it comes to discovering maltreatment, and how they understand their responsibility for the maltreated children and youth. This study has used Bronfenbrenner s ecological theory as a theoretical framework. The interviews were analyzed using thematic analysis. The analysis showed that the teachers experienced it as challenging to discover child maltreatment. Five main themes were revealed: The understanding and consequences of maltreatment, observed symptoms and what the children are exposed to, certainty and uncertainty, communication and relations and responsibility and understanding of roles. The teachers had a good understanding of the concept of maltreatment. Their understanding resembled the defintion and description of maltreatment that developmental psychological litterature offers. They understood the concept of maltreatment within a comprehensive framework. The teachers attached problems related to maltreatment to challenges that are met within today s society. When discovering maltreatment the teachers emphasized different signs of maltreatment both relating to the children and the parents. The male participants in the study found it easier to deal with the responsibility that comes along with maltreated children, than the female participants. The communication and the relations the teachers formed with the pupils, the parents and the child welfare service had a major impact on how the teachers understood maltreatment, experienced to discover it, and how they perceived their responsibility. The main implication of this study is that the communication between the school system and the child welfare service must be improved, to keep up the motivation for the teachers to convey concert reports to the child welfare service.