Abstract
Denne masteroppgaven diskuterer ulike performativitetsbegrep analysert gjennom tre verk av den engelske kunstneren Tracey Emin. Judith Butlers kjønnsperformativitet, Rune Gades undersøkelse av performativ biografisme og Amelia Jones diskusjon av det postmodernistiske desentrerte subjektet utgjør hovedteoriene. Diskusjonen dreier seg om hvordan de ulike performativitetsteoriene kan overføres på Tracey Emins verk, og igjennom teoriene diskutere hvordan Emin performer sitt kjønn, kropp og subjekt. Samtidig diskuteres Emins avstandstagelse til den historiske feminismen, men også hvordan feminismen kan spores i hennes verk Everyone I Have Ever Slept With 1963-1995, Hate and Power Can be a Terrible Thing og Love is What you Want.
This masterthesis discusses various performativity concepts, analyzed through three works by the British artist Tracey Emin. Judith Butler`s gender discourse, Rune Gade`s examination of the performative biografism and Amelia Jones` discussion of the postmodern decentered subject constitutes the main theories. The discussion revolves around how the various performativity theories can be transferred on to Tracey Emin's work, and how Emin is performing her gender, body and subject considered through the theories. The masterthesis also discuss Emin`s distance to the historical feminism, but also how feminism can be traced in her work Everyone I Have Ever Slept With 1963-1995, Hate and Power Can be a Terrible Thing and Love is What you Want.