Abstract
Menneskerettigheter er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende verdi for opplæringen, og som et eget undervisningsemne. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan fremstilles menneskerettigheter i lærebøker i samfunnsfag, og hvordan gjøres emnet relevant for elevene? Studien ønsker å etablere ny kunnskap om hvordan menneskerettighetstematikken behandles i lærebøker og om tematikken gjøres aktuell for elever. Oppgavens teoretiske rammeverk retter seg mot ulike menneskerettighetsforståelser, samt teorier rundt menneskerettighetsundervisning. På samme tid søker studien å etablere en inngang til menneskerettighetstematikken sett i lys av samfunnsfagets formål om aktivt medborgerskap. Dette belyses gjennom teori om det globale medborgerskapet. Studien besvares gjennom en tekstanalyse av tre lærebøker. Studien viser at menneskerettighetene knyttes til en nasjonal og en internasjonal kontekst. Menneskerettigheter beskrives som en positiv verdi som er tett knyttet til demokratiet som styresett. I et internasjonalt perspektiv fremgår det at menneskerettighetene ikke er like over alt, hvor fremstillingene knyttes opp mot verdens problemer og utfordringer. Det er innenfor den demokratiske konteksten at menneskerettighetstematikken i størst grad gjøres relevant for leserne ved å skape et norsk fellesskap, gjennom bruk av direkte henvendelser og et inkluderende vi. Leserne inkluderes i større grad i den nasjonale menneskerettighetssammenhengen enn hva tilfellet er innenfor den internasjonale konteksten. Her er både viet og eleven i større grad fraværende og teksten oppfattes som beskrivende og faktaorientert. Disse implikasjonene kan medføre at menneskerettigheter gjøres relevant for elevene sett i lys av deres statsborgerskap, mens inntrykket innenfor det internasjonale anliggendet antyder at menneskerettigheter er noe som finner sted «der ute» av andre aktører. Lærebøkene henvender seg i liten grad til elevene som globale medborgere. Oppgaven konkluderer med at samfunnsfaget og lærebøker bør søke å tilby en mer virkelighetsnær undervisning om menneskerettighetene.