Abstract
Denne oppgaven undersøker hvorfor høyt utdannede, cubanske kvinner forlater sin profesjon til fordel for å drive privat utleie i eget hjem. Dette er en kvalitativ studie, som i møtet med nye funn i feltet ledet studien til også å undersøke hvilke utfordringer informantene møter i sitt arbeide, tett på fremmede i sin egen privatsfære. Informantene, som selvsysselsatte, er en del av den cubanske økonomiske reformprosessen, og med teoretiske perspektiver om kjønn og emosjonelt arbeid knyttes også fortolkningene til sosiale, politiske og historiske forhold. Utvalget av informanter består av cubanske kvinner og menn som driver utleie i eget hjem til turister. Datamaterialet i studien bygger på dybdeintervjuer med 17 informanter i 12 forskjellige casas particulares, private utleievirksomheter, samt noe deltagende observasjon. Den første delen av analysen undersøker hvordan kulturelle forestillinger om kjønn er knyttet til kvinnens valg om å starte utleie, tross sin høye utdanning. Et av hovedfunnene er at utleievirksomheten, situert i hjemmet, er tett knyttet til kvinnerollen og omsorgsforpliktelser. Kvinnene har «gått tilbake til hjemmet» de er blitt hjulpet ut av, og slik pragmatisk løst et økonomisk behov gjennom gamle tradisjoner. Kvinnen er den sentrale personen i virksomhetens styre og organisering, men fordi den hjemlige sfære forstås som kvinnens domene, blir maktforhold i virksomheten maskerte av kjønnsforholdet og den samfunnsmessige lave verdsetting av hjem og husarbeid. Kvinnenes økonomiske posisjon er betydelig bedret og i tillegg eier flertallet av kvinnene virksomheten. Analysen undersøker også forholdet mellom aktør og struktur, hvor de kvinnelige informantene opplever autonomi og frihet gjennom virksomheten, samtidig som deres hjemlige tilknytning videreføres og kjønnede praksiser reproduseres. Den andre delen analyserer hvordan hjemmet blir en vare og videre hvordan informantene bruker forskjellige fortolkningsskjemaer for å kategorisere kundeforholdet. Funnene belyses som to stategier; amigo – og cliente. Disse leder til forskjellige atferd rettet mot kunden og krever forskjellige justeringer av følelser hos informantene. Forholdet hjem/virksomhet bidrar til å utydeliggjør grensene mellom de to, hvor det private og det kommersielle møtes i en gråsone som byr på utfordringer.