Sammendrag
I denne oppgaven ser jeg mot den virkelighetsnære skjønnlitteraturen for å undersøke hvilke elementer som bidrar til å forme vår forståelse av slektskapet mellom en tekst og virkeligheten utenfor det litterære universet. Samtidslitteraturen er sterkt preget av blandingsformer som ikke passer inn i tradisjonelle, rene sjangerbetegnelser som roman eller biografi. Jeg skal undersøke tre bøker som befinner seg i en slik uavgjørlighetssone: Drömfakulteten (2006) av Sara Stridsberg, Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591-1896 (2013) av Dag Solstad, og Claus Beck-Nielsen (1963-2001): En biografi (2003) av Claus Beck-Nielsen. Jeg ser på hvilke leserkontrakter de etablerer i tekstene sine og hvilke andre tekslige elementer som bidrar til å forme leserens inntrykk av tekstens virkelighetsforhold. Philippe Lejeunes og Poul Behrendts teorier om leserkontrakt, samt Arne Melbergs prosabegrep er sentrale i mine nærlesninger av de tre bøkene. Jeg undersøker også hvilke effekter tekstene får når de blander elementer vi vanligvis forbinder med sakprosaen og skjønnlitteraturen. Lesningene mine viser blant annet at sakprosaen og skjønnlitteraturen ikke kan reduseres til kategorier som ”sannhet” og ”fiksjon”. Bøkene jeg analyserer utfordrer derimot slike kategorier.