Abstract
Jeg har i denne oppgaven undersøkt tre nonfigurative kunstverk av Gunnar S. Gundersen opp mot gestaltpsykologisk teori. Jeg har hovedsakelig brukt tekster av Rudolf Arnheim og Gyorgy Kepes. De utvalgte verkene stammer fra 1950–1960, og jeg har valgt denne perioden ettersom den viser en stor utforskning av de visuelle virkemidlene i kunst. I oppgavens hoveddel utfører jeg gestaltpsykologiske verksanalyser av de tre maleriene. Formålet med disse analysene har vært å belyse de visuelle virkemidlene i verket inngående for å undersøke de helhetlige inntrykkene som verkene skaper hos betrakteren. I analysene har dermed relasjonen som oppstår mellom verk og betrakter vært viktig.
In this thesis I've applied gestalt psychology to three non-figurative works by Gunnar S. Gundersen. To this end, I've mainly applied texts by Rudolf Arnheim and Gyorgy Kepes. The selected works are from 1950–1960, a period I've selected as it demonstrates a large amount of experimentation with visual effects in art. In the thesis' main body I've undergone gestalt psychological analyses of these three works, in order to demonstrate the visual effects and better understand the complete whole of the impressions generated for the observer. Therefore, the relation that occurs between work and observer has been essential to the analyses.